Права и задължения при онлайн пазаруването
Очаква се увеличаване на онлайн пазаруването, както и сигналите за нарушения около предстоящия Черен петък, заяви на пресконференция Соня Спасова, директор на Европейския потребителски център.
Кои са най-важните съвети към потребителите при пазаруване през интернет?
Прочети - хората трябва да се запознаят внимателно с правилата и условията на намаленията, условията за пазаруване и всички изисквания на онлайн търговеца.
Провери - този съвет се отнася до всички нови сайтове за пазаруване, на които попадаме чрез социалните мрежи. Трябва да проверим за адрес, телефонен номери, както и имейл. Отсъствието на такава е знак за проблем със сайта.
Пази - трябва да пазим цялата кореспонденция при онлайн пазаруването - потвърждение на поръчка, както и касовите бележки. Всичко това ще бъде необходимо при евентуален бъдещ проблем.
Какви са правата им при връщане на стоките и какво не могат да върнат, ако са го купили онлайн?
Важно е да се отбележи, че дори когато пазаруваме на намаление, правата ни се запазват, особено правото на връщане. Ако търговецът отказва правото на връщане, то това е нарушение, за което може да се сигнализира в Европейския потребителски център.
Първото, което трябва да проверим при онлайн пазаруване, е адресът за връщане. Понякога макар и сайтът да е на български, адресът за връщане е друг.
Стоките, които не се връщат, са бельо, бански, храна, разопакована козметика и книги. Различните онлайн търговци могат да приемат връщането, но това е фирмена политика.
Ако търговецът забави връщането на пари, потребителите могат да се обърнат към Европейския потребителски център. Най-честата причина за това е насъбирането на редица жалби, чиято обработка се забавя. Разбира се, понякога има и злонамерени търговци.
Друга възможност за потребителите, които са заплатили дадена стока, която обаче не пристигне, е банковото оспорване на плащането. За да ни бъде върната сумата, банката ще трябва да установи, че не сме получили заплатения продукт.