OffNews.bg

Пътят е лош. Мантинелата - изгнила, но никой няма да бъде наказан за петте отнети живота на Тракия

Пътят е лош, мантинелата - изгнила, но никой няма да бъде наказан за петте отнети живота на магистрала "Тракия". Такъв извод може да се направи след разговора между инж. Иван Досев от Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура", Богдан Милчев от Института за пътна безопасност и водещия сутрешния блок на bTV, проведен в тв студиото днес.

"Трябва да бъдем честни и да си кажем нещата такива, каквито са: повече от 50% от обезопасителните системи в страната трябва да бъдат подменени. Това значи, че на всеки втори метър мантинелата не отговаря на изискванията", заяви Милчев по повод жестоката катастрофа на 160-ия км по автомагистралата от 12 юли, която отне живота на петима и рани шест души.

И той, и инж. Досев бяха категорични, че дори и да не беше изгнила и пробита, а нова, тази мантинела не би спряла 38-тонния ТИР.

Не там обаче е проблемът. Проблемът е, че не знаем къде трябва да сложим мантинели, които могат да спрат ТИР, защото в България не се прави оценка на риска, а се ремонтира "през телевизора" - смята Милчев.

"Стандартът, по който е слагана 86-а година няма как да спре и колело - каза той. - Въпросът е тази, която сега слагаме, новата, може ли да спре ТИР? Отговорът е "не". Има ли мантинели, които могат да спрат ТИР? Има. Идва въпросът къде трябва да сложим мантинели, които спират ТИР? Отговорът е: където трябва. А къде трябва? Тук е големият момент и проблем - трябва да имаме оценка на риска. В България не се прави оценка на риска на пътните ни участъци и ние харчим нашите пари, сменяме мантинели след криза.

Има ли в закона задължение някой да го прави? Отговорът е "не". Създадохме преди една година Държавна агенция по пътна безопасност, която трябваше да направи такава оценка за година и половина на този риск, за да ни каже къде да сложим такъв тип мантинели.

Ясно е, че нямаме пари за сменим всичко. Въпросът е как ще приоритизираме. На базата на оценка на риска ние ще предвидим къде е по-рисковано да стане катастрофа и там ще подменим системите за сигурност."

Не отричаме, че ограничителната система в участъка е стара - каза инж. Досев и допълни, че 52 км път, включително това място, е предвиден за ремонт наесен. Той ще обхване от 156-ия до 208-ия километър на магистралата. АПИ планира също тази година да извърши ремонт на цялото дясното платно посока Бургас.

На въпрос каква е новата мантинела, която се поставя, Милчев посочи, че в момента се поставя H2W7 мантинела, която е оразмерена да издържа автобус. Такава се полага навсякъде, където няма опасности като надлези, бензиностанции, възможност за засягане на други хора, пътуващи по друго направление. 

"Не трябва да се прави внушение, че мантинелата на всеки втори метър е некачествена и негодна. Това, че не отговаря на стандарта не я прави некачествена и негодна - внесе уточнение Милчев. - Влизат нови стандарти. Те постоянно се променят. Един пример: мост, строен преди 10 години, отговаря на старите норми. Нормите са изменени и сме по нови. Трябва ли да се събори? Не, той си е функционален и си работи." 

Инженерът подчерта, че навсякъде, където държавата има възможност, прави подмяна и апелира "нещата да се правят по правилния начин":

"Един метър ограда, от най-евтината, струва 100 лева. Участъкът е 52 км. Сметнете колко струва и преценете дали трябва да я правим два пъти - един път сега и един път наесен, когато направим ремонта. Защото когато се направи ремонтът, се променя нивото на настилката до такава степен, че оградата започва да работи по друг начин, става друга конструктивната система. Нека нещата да се правят по правилния начин!

Миналата година сме изразходвали 24 милиона лева за подмяна на ограничителни системи за пътища, а тази, до настоящия момент - 40 милиона само за мантинели, което означава, че правим всевъзможни усилия да държим пътищата в добро състояние, да бъдат те безопасни и годни за пътуване".

Това обаче не е достатъчно - смята Досев - необходим е нов начин, по който харчим тези милиони:

"Хората, които загинаха, не загинаха, защото тази мантинела е пробита, ръждясала, не удържа. Тези хора загинаха, защото ни е пробита цялата транспортна система.

Трябва да бъдем честни: има първични и вторични причини за катастрофите в България, включително тази. Първичните са или човешка грешка, или медицински проблем, или техническа неизправност. Вторичните са мантинелата, маркировката, състоянието на пътното платно.

Ще правим днес инспекция. Каква? Всички видяхме, че тази мантинела не може да издържи ТИР. Видяхме, че пътното платно не отговаря на нормативните изисквания. Виждаме, че няма маркировка. Всичко това дезориентира шофьорите, създава проблеми.

Нуждаем се от нов начин, по който да харчим тези 40 милиона, тези 100 милиона, тези милиарди, които харчим за нашите пътища. Ние ги харчим през телевизора. Настояваме и искаме наистина парите да се харчат през оценка на риска, да започнем да правим анализ и оценка на риска!

Преди две седмици ни се каза, че няма да ремонтираме този път, а сега - че наесен започва ремонт на този път. Кое налага тези промени? Ние нямаме план на действие, затова ще продължаваме да гинем.

Най-голямото доказателство, че ни е пробита транспортната система е, че всеки месец загиват повече от двама или трима души в една катастрофа. Това ни навежда на мисълта, че хората от АПИ - едни перфектни професионалисти - са буфери, да поемат негативите на лошото ни управление, на харченето на нашите пари".

Инж. Досев от АПИ увери, че в службата не са променили плановете за ремонт заради катастрофата, а че сега е дошло времето за него: "Дошло му е времето, за съжаление съвпадна с този инцидент".

Милчев настоя: "Нашите пътища са опасни. Въпросът е какво трябва да направим, за да загиваме по-малко. Отговорът е: да харчим парите си правилно. Не можем да ги харчим на хрумване през телевизора. Няма в България институция, която да оценява риска. Този турски шофьор, който е карал ТИР-а, по всяка вероятност е бил без колан, за да не могат да го намерят няколко часа след това".

А защо е бил без колан и може би не е почивал? Според Милчев причината се крие в липсата на санкции.

"В България всички транзитно преминаващи масово нарушават и не се санкционират. По данни на МВР от 2016 г. досега само 7% от транзитно преминаващите чужденци биват глобявани. Над 40 милиона лева има несъбрани от 2016-а до момента. Това усещане на транзитно преминаващите, на чужденците, че няма да бъдат санкционирани по нашите пътища, че могат да нарушават, че могат да не почиват, че могат да карат без колан е една от основните причини", каза той.

Някой ще поеме ли отговорност за лошия път в участъка на смъртоносната катастрофа, попита водещият. Не - е краткият отговор от АПИ.

"Гаранционният срок на участъка, който е изграждан 2007 г., е минал. Тези проблеми започнаха да се появяват след изтичането на гаранционния срок. Не сме във възможност да търсим отговорност чисто договорно", каза инж. Досев.