От утре: 50 лв. глоба за стари коли в центъра на София
От утре се забранява влизането на замърсяващи автомобили в центъра на София. За нарушителите ще има глоби. А целта е да се подобри качеството на въздуха.
Така нареченият - “малък ринг“, обхваща територията между булевардите “Васил Левски”, “Патриарх Евтимий“, „Генерал Скобелев“, „Сливница“ и ул. “Опълченска”. Като забраната ще е в сила до края на февруари. Как ще се следи за прилагането на новата мярка?
90 камери, разположени по периферията на ''нискоемисионната'' зона, ще следят в идеалния център на София да не влизат автомобили от първа и втора екогрупа.
"Контролирането става абсолютно автоматично като имаме изградена система, която чрез камери засича регистрационния номер, съответно извлича необходимата информация от различни бази данни. Например на МВР или ИА "Автомобилна администрация", като тези данни се използват след това за налагане на съответната санкция", обясни Димитър Петров, директор ''Управление и анализ на трафика'' - София, цитиран от БНТ.
Глобата за частните автомобили е 50 лева, а за фирмените от 1000 до 2000 лева. Ще се налагат еднократно, независимо колко пъти в даден ден е засечено преминаване през зоната.
"Процесът ще бъде обезпечен от Столичен инспекторат, като те ще уведомяват съответно нарушителите. Собственикът ще бъде уведомяван, че е засечен неговият автомобил да се движи в тази зона и съответно ще му бъде съставен акт за нарушение. Ако шофьорът не е от София - същите тези документи се изпращат към съответния кмет на общината, който има задължения по закон отново да уведоми нарушителя", обясни Петров.
Ограниченията за влизане в нискоемисионната зона ще обхванат около 140 000 превозни средства от двете най-ниски екологични категории. Забраната няма да важи за живеещите в района.
Системата беше въведена миналата година, но от тази ще заработи със санкции. Средно между 500 и 800 нарушители на ден са засичани през 2023 г.
"Целта на системата е да се намалят вредните емисии в атмосферния въздух, да се подобри здравето на всички граждани като, естествено, ние сме наясно, че това не се прави през глоби и това не е основната цел да се налагат санкции на гражданите, а по-скоро те да бъдат обвързани в целия процес, тъй като постигането на тази цел зависи от всички нас", подчерта Димитър Петров.
От Столичната община призовават шофьорите, за които важи мярката - да ползват буферните паркинги в периферията и градския транспорт.