OffNews.bg

Омбудсманът иска яснота как се харчат парите от екотаксите

Омбудсманът Мая Манолова ще изпрати препоръка до министъра на околната среда и водите Нено Димов, в която ще настоява за публичност и прозрачност как се харчат събраните пари от т. нар. екотакси.

Това стана ясно след проведена дискусия в институцията на националния обществен защитник, организирана съвместно със Сдружението за правна помощ на потребителите.

Повод за нея станаха жалбите на граждани до омбудсмана срещу проекта на Министерството на околната среда и водите за промени в Наредбата за определяне на реда и размера за заплащане на продуктовата такса, качена на сайта на ековедомството за обществено обсъждане до 18 юни 2018 г.

Документът предвижда по-високи екотакси при регистрация за стари автомобили с до 35 лева и въвеждането на такива за камиони и автобуси, които се заплащат еднократно при регистрация на моторните превозни средства в КАТ. Министърът на екологията Нено Димов мотивира исканото увеличение като продължение на политиката на МОСВ за стимулиране на употребата на автомобили, които отделят по-малко вредни емисии.

Не е нормална европейска практика публично събрани пари да се харчат на тъмно. Смея да твърдя, че на мен като омбудсман не ми е известен друг случай за акумулиране на такова количество пари, за които не е ясно къде отиват, заяви Манолова.

Моят ангажимент е към гражданите – потребители, става дума за моторни превозни средства за лична употреба и предстоящото увеличение на продуктовите такси за тях. Това са парите на българските граждани, за които няма яснота по какъв начин се изразходват, какви са паричните потоци, какви са печалбите, какъв е броят на рециклираните автомобили, какви са количествата останали материали. Няма анализ също така и как тези 60 млн. лв., които се въртят в продуктовите такси, се отразяват върху опазването на околната среда, категорична бе Манолова.

Председателят на Асоциацията на вносителите на автомобили Христо Христов е на мнение, че предложената от екоминистерството продуктова такса няма да постигне търсения ефект за по-чист въздух, защото броят на старите автомобили се е увеличил с над 60%.

Ако целта е да имаме чист въздух, това не е правилната мярка. Тя е в ущърб на българските граждани. Не е ясно нито къде отиват парите, нито за какво се харчат, каза Христов.

По думите му 120 000 автомобила излизат от употреба на година, а около 300 000 се регистрират.

От своя страна председателят на Българската асоциация по рециклиране Борислав Малинов подчерта, че по директива вече са длъжни да оползотворяват 95% от автомобилите, както и да изграждат площадки за тяхното разкомплектоване. Така у нас вече има 591 такива площадки, но на тях никой не рециклира камиони и автобуси - затова той настоя за въвеждане на екотакси и за тежкотоварните автомобили: камиони и автобуси.

Парите, които се събират годишно, са малко под 50 млн. лв. с ДДС. Така 40 млн. остават за поддръжката на дейността на рециклиращите фирми и за разкомплектоване на автомобили, каза Малинов.