OffNews.bg

ОИСР: IT технологиите не подобряват резултатите на учениците в клас

Училищата не са се възползвали от потенциала на IT технологиите в класната стая, за да преодолеят разделението и да дадат на всеки ученик уменията, от които се нуждае в днешния технологичен свят, според първата оценка на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) за дигиталните умения.

"Учениците, компютрите и обучението: да направим връзката" казва, че дори страни, които са инвестирали много в информационните и комуникационните технологии за образование не са видели забележимо подобрение на резултатите на учениците в програмата за международно оценяване на учениците на ОИСР (PISA) за четене, математика и науки.

Гарантирането, че всяко дете достига базовото ниво на умение в четенето и математиката ще направят повече, за да се създадат равни възможности в дигиталния свят, отколкото ако единствено се разширява и субсидира достъпът до високотехнологични устройства и услуги, категорични са от ОИСР.

През 2012 г. 96% от 15-годишните ученици в страните от ОИСР са казали, че имат компютър у дома, а 72% са имали възможност да работят на компютър и в училище. Като цяло учениците, които използват умерено компютри в училище показват по-добри резултати от тези, които използват компютър рядко. Но учениците, които използват компютрите много често в училище се справят много по-зле, дори като се има предвид социалната им среда и демографията на учениците.

"Училищните системи имат нужда да намерят по-ефективни начини да интегрират технологиите в обучението, да осигуряват на възпитателите условия в подкрепа на педагогическите методи на 21-ви век и да осигуряват на децата уменията на 21-ви век, които ще са им необходими в утрешния свят", казва Андреас Шлайхер, директор "Образование и умения" в ОИСР.

"Технологията е единственият начин драстично да се увеличи достъпът до знание. Страните трябва да инвестират по-ефективно и да са сигурни, че учителите са най-важните в проектирането и въвеждането на тази промяна."

Докладът установява, че пропастта между привилигерованите ученици и тези в неравностойно положение по отношение на теста за четене е почти еднаква при използването на компютърния и на хартиения вариант на PISA. Това показва, че за да намалят неравенствата по отношение на дигиталните умения, страните първо трябва да осигурят равнопоставеност в образованието.

За да оценят дигиталните умения, от ОИСР са тествали ученици от 31 държави и икономики*, сред които не е България. Те е трябвало да покажат, че умеят да боравят с клавиатура и мишка при четене на текст, че могат да използват хиперлинкове, да направят таблица, да използват компютърния калкулатор.

Най-добре се представят Сингапур, Южна Корея, Хонконг-Китай, Япония, Канада и Шанхай-Китай. Те са много близо до резултатите си на хартиения тест за четене с разбиране от 2012 г. Това показва, че много от основните умения за онлайн навигация могат да бъдат научени чрез използването на стандартни, аналогични на дигиталните техники за четене.

Но докладът разкрива и поразителни разлики. Учениците в Южна Корея и Сингапур се представят чувствително по-добре онлайн, отколкото учениците от други страни с подобно представяне при хартиения тест за четене с разбиране, сред които Австралия, Канада, Хонконг-Китай, Япония и САЩ. В същото време, учениците в Полша и Шанхай-Китай - две страни с много силно представяне на теста за четене с разбиране - не се справят толкова добре на тест за четене с разбиране в онлайн вариант.

* Държавите и икономиките, които са участвали в проучването са: Австралия, Австрия, Белгия, Бразилия, Канада, Чили, Китайско Тайпе, Колумбия, Дания, Естония, Франция, Хонконг-Китай, Унгария, Ирландия, Израел, Италия, Япония, Южна Корея, Макао-Китай, Норвегия, Полша, Португалия, Руска федерация, Шанхай-Китай, Сингапур, Словакия, Словения, Испания, Швеция, ОАЕ, САЩ.