OffNews.bg

Официално: Върху подпорната стена на Алепу ще има хотел с басейн

Проектът за изграждането на предизвикалия масови протести комплекс при езерото Алепу бе показан днес от строителите от "ГБС турс" - дружество, дъщерно на "Главболгарстрой". От януари до скоро от строителната компания твърдяха, че се извършва само и единствено "първа фаза от строителните работи, а именно укрепване на активно свлачище, картирано преди повече от 40 години".

Т. нар. брегоукрепително противосвлачищно съоръжение ще е интегрирано в бъдещия курортен комплекс, който пък ще се разполага терасовидно над плажа, а и надгражда над нивото на реализирания първи етап - над нивото на пътя. Според "ГБС турс" нямало нужда да се иска второ разрешително от местната екоинспекция, въпреки че първоначалният строителен план е бил изменен.

От сайта за проекта се разбира, че апартаментната зона е проектирана с обособени жилищни секции с общо 87 броя апартамента, ситуирани на североизток. “Първите три секции, прилежащи на улицата, представляват триетажни обеми с достъп от юг на галериен принцип с отворени към околната среда коридор и стълбище. Останалите секции представляват едноетажни или двуетажни обеми, част от които вкопани, които слизат по терена, следвайки главната алея.” Към комплекса ще има и басейн.

Дружеството, което от 2016 година има учредено право на строеж, решило да се включи в проекта, защото свлачището нанасяло щети на съседния му имот, където е изграден комплексът Св. Тома. Само година по-рано представител на "ГБС турс" заявява пред камери, че на Шофьорския плаж няма да има никакво строителство. "Ще е надграждане на красотата на природата на това място", заяви същият този представител - Радослав Котларов, в сутрешния блок на бТВ днес.

Клетките, от “противосвлачищното съоръжение”, които се издигат на пет етажа, няма да са хотелски стаи, остават под земята. "Това е конструкция с функция на противосвлачищно съоръжение. Стена, която контактува със свлачището, и това решава проблема на самото свлачище. Кутийките са празни пространства, които имат функцията да укрепят стената отзад. Ако е само бетонна стена, няма да е ефективна като цена. Щеше да е сложно и скъпо уплътнение. Логично е растерът на бъдещата сграда да бъде продължен до фундаментите", заяви проектантът по част от конструкцията Камен Славин.

Котларов отрече обвиненията, че свлачището е умишлено активизирано назад през годините, за да се постигне днешният ефект, но призна, че е планирано строителство на имота още преди десетилетия.

"Да се активира нещо умишлено, трябва да има мотив. Този имот е УПИ, има ПУП и визи за проектиране, дори от 2007 г. е имало разрешение за строеж. Там със или без свлачище може да се строи. И щеше да ни е много по-евтино", заяви.

Решили обаче така да изпълнят проекта, защото свлачището вече започнало да подкопава и Св. Тома и пречиствателната му станция. Станало било опасно, можело да стане инцидент, а целият залив бил залят с кал, заяви още представителят на "ГБС турс".

"Ние сме буквално втора линия на плажа, защото пред нашия имот има общински имот. Имаме плаж, общински имот и след това сме ние", каза Котларов, въпреки, че от визуализациите на проекта се вижда, че хотела ще е разположен на плажа.

Водещият на бТВ му припомни кадри от 2015 г., когато на място заявява, че свлачището при Шофьорския плаж няма да става строеж. В отговор на това Котларов заяви, че договорът с "Алепу вилидж" за учредено право на строеж е от 2016 г. Така излиза, че за една година "свлачището придобило опасни размери". "Няма как да планираме ние чуждите имоти. Искахме да си защитим инвестицията в съседния комплекс", посочи и допълни, че са били водени дълги преговори с инвеститора.

От думите на експерта на "ГБС турс" стана ясно още, че ДНСК е замразила строителството на втория етап, но не и на първия. Началникът на ДНСК Иван Несторов наложи забрана за дейностите, като се появиха брожения, че тя е нарушена - строи се, без да е била отменена заповедта. А междувременно брегоукрепителното съоръжение вече е било с издаден акт 16.