Обсъждат трамваи по Патриарха при промените на Петте кьошета
Как да се движат трамваите, тролеите и колите в района на Петте кьошета в София ще обсъждат граждани и експерти в сградата на Направление „Архитектура и градоустройство“ на 1 февруари.
Ще бъдат представени задание за Комплексно транспортно проучване за решаване проблемите на транспорта в югозападната част на големия център на София, изготвено от НПО „Група Град“, и извършеното проучване от "Транспро“ ООД, съобщиха от НАГ.
Първата възможност е трите трамвая да минават от „Петте кьошета“ по бул. „Скобелев“ към площад „Баба Неделя“, като в зоната на входящата рампа към подлез трасето преминава на една релса до началото на тунела. Трамвайните мотриси се изчакват. Релсовият път се разполага на конструкция над рампата, която заема част от съществуващото трамвайно трасе в рампата. По този начин Югозападното локално платно на бул. „Скобелев, което сега се използва за единичен релсов път, се освобождава за автомобилно движение, а трамваят се отдалечава от прилежащото застрояване. През транспортния подлез преминават само автомобили и тролейбуси.
Вторият вариант предвижда същото трасе за трамваи 1 и 7, а за Шестицата успоредно на съоръжението, изградено за еднорелсов трамваен път на нивото на входящата рампа, се изгражда също еднорелсов трамваен път. Преди началото на рампата и в тунела той става двоен, а на горно и на долно ниво трамваите се изчакват. При този вариант в транспортния подлез се възстановява старото положение на трамвайното трасе на маршрут 6, който отива по бул. „Черни връх“ до хотел „Хемус“ и продължава по бул. „Арсеналски“ до трамвайното ухо в Южен парк ІІ част.
Трети вариант: От кръстовище „Петте кьошета“ трамваите 1, 6 и 7 влизат в транспортния подлез при НДК като маршрут 6 продължава в тунела към съществуващата изходяща рампа. Маршрути 1 и 7 завиват на дясно на подземно ниво, като за това решение е изработен проект за реконструкция на бул. Скобелев от бул. Хр. Ботев до бул. Витоша със запазване на трамваен маршрут №6. Автор на решението е ОП „Софпроект“. Предвижда се пробиване на стената на изградения тунел под бул. „Витоша“ и чрез късо тунелно съоръжение и рампа с дължина около 240м., трамваят излиза на ниво. На долно ниво се разполагат и перони за устройване на спирки. Пероните се обвързват със съществуващия пешеходен подлез и вход-изходите от него.
При вариант 4-А трамвайните маршрути 1, 6 и 7 се запазват както във Вариант 1. През транспортния подлез
преминават само автомобили и тролейбуси. Изходящата рампа от тунела по бул. „Фр. Нансен“ се използва за автомобили. В този вариант трамваен маршрут 1 се движи по старото си трасе до ухото в кв. „Иван Вазов“. Изгражда се ново трасе за трамвай 6, като се полагат релси по бул. „Витоша“ до централния вход на „Южен парк“ ІІІ част, след което трасето завива на ляво по бул. „Арсеналски“ и достига до кръстовището с бул. „Черни връх“. Поради липсата на достатъчно място за устройване на трамвайно „ухо“ пред МОЛ „Сити Център“ трамвайното трасе завършва на „пендел“. Чрез това трасе се осигурява добро транспортно обслужване на територията около бул. Арсеналски. За да се реализира този вариант, се налага преместване на паметника на „Иван Вазов“.
Вариант 4б се различава от предходния единствено по удълженото трасе на трамвай 6 от кръстовището при хотел „Хемус“ до кръстовището при хотел „Хилтън“ (бул. „Черни връх – бул. „България“). Отново поради липсата на място за „ухо“ се налага да се предвиди пендел. При този вариант се осъществяват допълнително връзки и с всички автобуси, които минават по бул. „България“.
Вариантът на Столичен електротранспорт цели да се постигне постоянно решение за експлоатация на трамвайните трасета на линии №№ 1,6 и 7 чрез елиминиране на сегашното временно трасе на ТМ 1 и 7 по югоизточното локално платно на бул. „Скобелев“. Проектът предлага изграждане на мостова плоча от началото на подпорните стени на входящата рампа до началото на тунела и релсов път върху сегашното трасе на ТМ 6.. на нивото на локалното платно.
Трамвайното трасе ТМ6 ще се отклони със система от трамвайни релсови съоръжения в единичен коловози коловози тип „2D“ Коловозът минава северно на новата мостова конструкция на нивото на входящата тунелна рампа и при влизане в тунела се съединява с постоянните си коловози. Единичният коловоз е със самостоятелни ленти за движение в двете посоки. Това решение намалява с 50% използването на сложните и скъпи релсови съоръжения – стрелки и кръстачки.
Във входящата рампа на тунела остават 3,20м за движение на автомобили, което осигурява
само една лента. Поради наличието и на тролейбусни маршрути се предлага тролеите в
участъка на рампата да се движат по трамвайното трасе, като движението се управлява със
съответната синхронизирана светофарна уредба.
Представеният вариант от сдружението „Спаси София“ предлага прокарването на двуколовозно трасе по булевардите „Патриарх Евтимий“ и „Витоша“, което да поеме маршрутите на трамвайни линии 1 и 7. Трамвайна линия № 6 остава в тунела под НДК. По този начин се избягва всякаква интервенция по отношение на тунела и рампите. Осигурява се и добра връзка с метростанциите 2МС-9 НДК и 3МС10 „Патриарх Евтимий“ при кръстовището на булевардите „Патриарх Евтимий“ и „Витоша“. Предлаганото трамвайно трасе се разполага
успоредно на южния тротоар на бул. „Патриарх Евтимий“ и след това минава по бул. „Витоша“. Според това предложение в участъка на бул. „Патриарх Евтимий“ от „Петте кьошета“ до бул. „Витоша“ отпада паркирането от южната страна. За автомобилното и тролейбусното движение остават две ленти. Коментирана е и бъдеща възможност за споделяне на тролейбусното движение с трамвайното на общо платно. Не е изяснено как ще се осъществява обслужването на съществуващото застрояване в южната част на бул. „Патриарх Евтимий“.
Хората, които живеят между Скобелев, Витошка и Патриарха, ще бъдат обградени с трамваи от три страни.