OffNews.bg

Образователен синдикат нарече вреден дебата да има ли телефони в клас

Синдикат „Образование“ към КТ "Подкрепа" за пореден път настоява за мерки към спазване на дисциплината в училищата. Без да конкретизира какви са те, синдикатът коментира, че ако не се регулира дисциплината и спазването на училищния правилник, промяна към по-добри изпитни резултати няма да има. За пример е посочен дебатът дали да могат да се ползват мобилни телефони в час.

"Последният национален дебат, дали да прилагаме забраната за телефони в час, е толкова вреден, защото скоро ще постави под въпрос всички мерки и правила, записани в училищния закон, образователните наредби и училищните правилници. Българското общество трябва да приеме, че образованието е основно право и се постига чрез упоритост и трудолюбие, чрез воля за мотивация и успех, чрез градене на ценностна система. Никъде по света образованието не е било и няма да бъде социална услуга или място само и единствено за забавление", пише в позиция до медиите председателят на СО „Подкрепа“ д-р Юлиян Петров.

Той анонсира и проучване по горещи теми в образователната система, проведено сред над 3300 учители, родители и заинтересовани лица между 16 и 24 септември 2024 г. по метода на електронната анкета и отговори „Лице в лице“.

Проучването е показало, че 78,5% от анкетирането искат учебните програми да бъдат опростени и разтоварени от 30-40% от съдържанието за сметка на практически занимания.

87,6% са против задължителна матура по математика за дванадесетокласниците. Аргументите са, че личностните способности на учениците са различни и че това ще дискриминира учениците, ориентирани към изкуства и природни науки.

По въпроса „Готова ли е образователната система за единен национален стандарт за качество?“, отговорите са отрицателни. 39,6% смятат, че образователната система категорично не е готова, защото образователните институции са твърде различни, а 38,8% са категорични, че нямаме национален консенсус за качество на образованието. Все пак 11,5% смятат, че може да се приеме национален стандарт за качество, ако се ситуират поне четири нива на стандарти за качество, съобразени със спецификата на учениците.

98,8% от анкетираните са убедени, че учителската заплата трябва да бъде увеличена с поне 20%, като така достигне до 125% от средната брутна работна заплата за страната. 

На въпроса „Смятате ли, че неспазването на училищния правилник е основна причина за демотивацията и лошите резултатите на учениците?“, 61,5% са отговарят, че това е така. 24,8% смятат, че дисциплината не влияе на учебните резултати.