OffNews.bg

Новият закон за обществените поръчки ограничава хората с увреждания

Приетият през февруари Закон за обществените поръчки, който ще влезе в сила от 15 април, ограничава хората с увреждания. За това предупредиха от Националната федерация на работодателите на инвалиди. 

Законът съдържа неясни текстове, свързани с понятието "запазени поръчки", които са предпоставка да бъдат изхвърлени зад борда много предприятия, в които се трудят хора с увреждания, тъй като в преобладаващата си част те разчитат на финансови постъпления точно от изпълнение на обществени поръчки, обясни председателят на организацията Елка Тодорова. 

Втората сериозна опасност идва от ограниченията, които налага директива 1407 на ЕС, тъй като нейното действие поставя в крайно неблагоприятна ситуация тези предприятия. Те вече няма да могат да се възползват от възможността да кандидатстват за финансиране. Ще попаднат под ударите на клаузата de minimis, т.е. няма да могат да получават като държавна помощ за нуждите на дейността си общата сума от 200 000 евро за срок от 3 години, каквато възможност е съществувала преди 2013 г., когато е била приета тази директива, допълни тя.

България, за разлика от редица други страни, не е предприела навреме необходимите стъпки, за да защити предприятията на инвалидите, затова една голяма част от тях може да бъдат закрити, обясни Тодорова. 

Близо 20 предприятия от системата на Съюза на слепите и Съюза на глухите в България са на ръба на фалита, алармираха от двете организации.

Оттам изразиха неодобрението си и по отношение на факта, че през последните години законите и подзаконовите нормативни актове от областта на социалното и трудовото законодателство не се предоставят предварително за обсъждане в Националния съвет на хората с увреждания към Министерския съвет. 

Твърде много проблеми се натрупват непрекъснато, при това много сериозни, а нашето мнение просто не се иска. Вечното оправдание, че не достига финансов ресурс за хората с увреждания, води до една много голяма заблуда и тя е, че тези хора само искат от държавата, а не дават нищо от себе си, заяви зам.-председателят на Съвета Веска Събева.  

Как могат да работят те, ако предприятията им се закриват, как могат да се обучават и квалифицират, ако само за последните години броят на местата в програмите за заетост и обучение на хора с увреждания е спаднал от 1300 на 100, попита риторично Събева. 

Няма официална статистика за хората с увреждания в България. По неофициални данни хората с увреждания в трудоспособна възраст са около 450 000, като едва 10% от тях работят. 

Крайно притеснителен е фактът, че пропастта между техния стандарт на живот и стандартът на живот на останалите хора продължава да нараства, отбелязаха още от организациите за хора с увреждания.

Между 31 март и 4 април в Пловдив ще се проведе Петият европейски форум за социално предприемачество.

На форума ще бъде представен проект на първия в нашето законодателство Закон за социалната икономика, съобщи председателят на Националния съвет на ТПК Стилиян Баласопулов.

Работата по законопроекта тепърва предстои, но е ясно, че това законодателство ще трябва да постави основите на дейността на предприятията на хората с увреждания, като създаде предпоставки за постигането на икономически резултати, съчетани с решаването на социални цели, допълни Баласопулов.

В петото издание на Форума ще се представят 64 участници от България, тяхната продукция ще бъде изложена на 800 кв.м изложбена площ. До момента са постъпили заявки за участие от 15 чуждестранни участници – от Белгия, Италия, Румъния, Турция и Малта, които ще представят производствата си на изложбена площ от 113 кв.м.

Особен интерес сред изложителите със сигурност ще предизвика проектът „Ти си Mobility“, който бе представен в аванс от Павел Савов, председател на Българската асоциация за рекреация, интеграция и спорт (БАРИС). Замисълът на инициативата е да улесни онези хора с увреждания, които са решили да си купят автомобил, да го преустроят и да преминат шофьорски курс за правоуправление на МПС.

„Сега този процес е организиран по един абсурден и алогичен начин, който ни изправя пред изключителни затруднения", обясни Савов.

По думите му не може да не буди смущение фактът, че МВР не разполага с регистър на шофьорите с увреждания и на преустроените автомобили, които те карат, няма контрол и периодични технически прегледи на устройствата, които са предназначени да компенсират дефицитите на водача.

Хората са изключително притеснени, когато трябва да получат медицинско удостоверение, защото то се издава само в Транспортна болница. Има много пречки от нормативен характер и нашето желание е в бъдеще да подготвим предложения за промени в нормативната уредба, които да опростят този процес, да улеснят бъдещите шофьори и същевременно да направят движението на техните автомобили безопасно за водачите и всички останали на пътя, допълни Савов.