OffNews.bg

Наръчник за родители за обучение в електронна среда чака одобрение от МОН

Знаят ли родителите как да подкрепят децата си по време на онлайн обучението в условията на пандемия?

За отговора на този въпрос се е погрижил екип на Педагогическия факултет на Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“ , който е разработил специален наръчник, акцентиращ върху проблема "как родителите да помогнат на децата си при работата с онлайн платформи". Ръководството предстои да бъде одобрено от Министерството на образованието и науката, като ще бъде достъпно и в електронен вариант.

Ръководството за подпомагане на родители е наистина едно интересно издание. За да можем да го структурираме, ние направихме много сериозен преглед на други подобни издания във всички страни, континенти и се опитахме да изведем основите, свързани с едно такова издание. А те се отнасят именно до няколко основни въпроса, свързани с ангажираното родителство - затова какъв е характерът на отношенията в съвременното семейство, как могат да се развиват силните страни на децата в рамките на семейната среда. Какви са основните моменти, свързани с електронната ангажираност на семейната общност, изграждане на среда на обучение в дома."

Това обясни проф. д-р Галин Цоков, директор на Департамента за квалификация и професионално развитие на педагогическите специалисти пред БНР. 

Той подчерта, че е отделено особено внимание на онлайн безопасността, защитата на личното пространство, на етикета в мрежата като важен елемент от обучението в домашна среда, както и на взаимоотношенията между родители и деца и между родители и учители в рамките на дистанционното обучение.

В наръчника има и конкретни препоръки към родителите за подкрепата, която те биха могли да окажат на децата във различни възрасти и етапи на обучение, отбеляза още проф. д-р Цоков. 

Той разказа още, че сред основните затруднения на съставянето на наръчника е била началната фаза, тръгнала от емпирично изследване на проблемите, свързани с дистанционното обучение и най-вече с обучението в семейна среда.

„Ние тръгнахме от едно доста сериозно емпирично изследване на проблемите, свързани с дистанционното обучение. То обхвана над 10 200 респонденти, над 8 600 родители, над 1 600 учители. То даде интересни данни по отношение на основните проблеми и основните положителни страни".

Около 69% от родителите активно се ангажират при обучението и подпомагането на деца, които са си вкъщи. Това са около 70% от всички родители - такъв е и процентът в други изследвания, които определят семейната ангажираност при присъственото обучение, подчерта проф. д-р Цоков, като добави, че родителите отделят средно около 2 часа на ден, за да подпомагат децата си при тяхното обучение от разстояние. 

"Установява се едно сериозно сътрудничество между родители и учители в хода на това обучение в електронна среда", изтъкна още той. 

Проф. д-р Цоков отбеляза, че основен момент при работата в домашни условия е организирането на работното пространство, за да се благоприятства мотивацията и създаването на определен ред.

"Много важно от гледна точка на това, което ние препоръчваме, е, че родителите трябва много активно да контактуват с децата - сутрин преди началото на учебните часове, да дискутират какво предстои, какви основни задачи има през съответния ден. Следобед, вечерта също да се дискутира какво има като резултати", отбеляза още той.