OffNews.bg

Нагласа за растеж или кога за последно прави нещо за първи път?

Нагласата е термин, широко използван в психологията, за да опише предварително формирано мнение, убеждение или готовност да реагираш по определен начин спрямо даден човек, обект, събитие или идея. Това е "ментален филтър" през който прецеждаме информацията и въз основа на който формираме реакция или отношение.

От това дали сме склонни да променяме нагласите си или по-скоро имаме точно определена представа за себе си и света, зависи какъв живот ще живеем - пълен с възможности и развитие или ограничен от убеждението ни, че няма да можем да се справим и затова няма смисъл да опитваме.

Точно определени, фиксирани ли са нагласите ни или напротив, как да разберем какви сме и дали можем да променим живота си към по-добро, защо е толкова важно да култивираме в себе си стремеж към растеж - на всички тези въпроси отговарят Илина Начева и Цветелина Гюрова в седмия епизод на видеокаста “Уменията на 21-век”, продуциран от Лидл България.

Илина Начева е социален психолог с опит в създаване и провеждане на обучения за развитие на меки умения. Работи с хора от бизнес организации и публичния сектор. Провежда различни изследвания, свързани с човешките емоции и стресови реакции. Илина харесва екипната работа и смислените каузи. Вярва, че понякога кризите са житейски подаръци.

Цветелина Гюрова е психолог с над 25 години опит в областта на обученията, подбора и центровете за оценка. Провежда авторски обучения за комуникативни умения, работа в екип, мениджърски умения, коучинг и менторство, лидерство и мотивация. Цвети не се страхува от конфликти и вярва, че човешката личност може се развива непрекъснато.

Какво точно е “growth mindset” - толкова популярен в последно време израз от литературата за личностно развитие. Как го превеждаме на български?

Илина: Идеята за нагласа за развитие, т.нар growth mindset, се свързва с името на д-р Карол Дуек. Тя е сред водещите експерти в областта на мотивацията. Ключовият ѝ принос е свързан с формулирането, обосноваването и доказаната приложимост на два вида нагласа на ума: фиксирана и за растеж.

В книгата „Майндсет: Нагласата на ума и новата психология на успеха при възрастни и деца“ д-р Дуек излага вижданията си за ролята на средата и на другите основни фактори, допринасящи за формирането на двете нагласи: семейството и родителите; училището и учителите; бизнесът и лидерите; спортът и треньорите; изкуството и педагозите.

Как можем да определим с каква нагласа за развитие сме - фиксирана или за развитие?

Цветелина: Вслушайте се във вътрешния си глас. Какво си казвате, когато пред вас се изправи нова възможност? 

Ако си казвате “Не мога, няма да успея, нямам талант, опит, образование, нещо ми липсва”, това е фиксирана нагласа.

И обратното. Ако вътрешният ви диалог върви в посока “Ще опитам, ще пробвам, ще си дам шанс, може би тук има нещо интересно за мен, ще науча нещо ново, трябва да се подготвя за дълъг път да развия ново умение, ако направя грешка, няма да е фатално, само ще науча нови неща”, това определено е нагласа за растеж.

Илина: Какъв тип нагласа имаш си личи много и по начина, по който приемаш неуспеха.

Ако една грешка за теб се превръща в идентичност, ако си вкопчен в миналите си провали и на тях градиш представата си за живота - ти определено си с фиксирана нагласа.

Хората с нагласа за развитие умеят да извлекат ползата и уроците и от грешката си и да продължат напред по-уверени, че следващият път няма да допуснат такава грешка.

Цветелина: Още един белег на двете нагласи има - какви емоции предизвикват. 

Емоциите, свързани с нагласата за развитие са любопитство, интерес, увереност, смелост да пробвам. А в душата на човек с фиксирана нагласа има по-скоро негативни емоции - страх, притеснение, тревожност, неувереност.

Илина: Най-лесно всъщност е да си зададете въпроса “Кога последно направих нещо за първи път”. И ако не можете да си спомните отговора, значи сте по-скоро с фиксирана нагласа за живота.

Може ли за една и съща тема да имаме различна нагласа?

Цветелина: Можем да имаме различни нагласи към различни аспекти на едно събитие.

Например по темата “Гостуване във видеокаст” аз имам смесена нагласа. От една страна смятам, че не изглеждам добре пред камера и изпитвам притеснение (фиксирана нагласа). Темата, по която ще говоря обаче, е част от моя професионален опит и знам, че ще се справя с отговорите на въпросите и ще бъда полезна (нагласа за развитие).

Имайки нагласа за развитие, аз не позволявам на притеснението си от заставане пред камера да ме спре да дойда на гости във вашия видеокаст. Знам, че така трупам увереност и с времето ще променя фиксираната си нагласа. Определено можем да кажем, че нагласата се разгръща.

Илина: Можем да променяме нагласата си, като получим ново познание, усвоим чрез промяна на поведението си нови умения, като се поучим от емоционалния опит на някой, който вече има нагласа за растеж и развитие.

Има ли ситуации, в които фиксирана нагласа е добра?

Илина: Най-важно е човек да е осъзнат и да си дава сметка за различните нагласи, които определят живота му.

Може да имаш фиксирани нагласи, но ако те не ти пречат, няма нужда да си ги променяш. Когато обаче нагласата ти пречи на работата, на развитието, на целите, е добре да помислиш как малко по малко да надграждаш фиксираната нагласа към развитийна.

Цветелина: Питаш се - кое в моите мисли ми пречи, за да пробвам и да опитвам? И това е първата стъпка - на идентифицирането. После започваш да мислиш как да промениш фиксираната нагласа.

Поставяш си цел: докъде искам да стигна? После съставяш план - какво ще направя конкретно, какво трябва да прочета, кои хора са моят ролеви модел? Набелязваш си такива, които притежават уменията, които искаш да имаш. Как се държат, какво четат. И започваш и ти да го правиш. Когато го правиш в продължение на 10 хиляди часа, успехът няма как да не дойде.

За видеокаста "Уменията на 21-ви век":

Образователният видеокаст "Уменията на 21-ви век" е продължение на успешна вътрешна програма за обучения в личностни, социални и граждански умения, която се провежда сред служителите на Лидл България.

Той осигурява платформа за разговор по важни за личностното развитие и израстване теми. Водещи на видеокаста са двама служители от HR екипа на Lidl - Александрина Николова и Александър Стоичков.

В разговори с експерти те обсъждат актуални теми като медийна грамотност, изграждане на личен бранд в социалните мрежи, асертивна комуникация, поставяне и постигане на лични цели, баланс между работа и личен живот и много други. Първите шест епизода предизвикаха голям интерес и имат общо над 274 хиляди гледания. 

Видеокастът „Уменията на 21 век“ е достъпен безплатно в канала на Лидл България в YouTube, като всеки месец се излъчва по един нов епизод.