OffNews.bg

МОН: Законът не допуска допълнителни изпити в определени училища

"Не МОН, а новият Закон за предучилищното и училищното образование не допуска допълнителни изпити за прием в определени училища като природоматематическите гимназии. МОН предложи законосъобразно, принципно и устойчиво решение по казуса на Националната природоматематическа гимназия, което важи за всички профилирани и професионални гимназии, а именно да бъдат използвани резултатите от олимпиадите и състезанията по предмети, включени в календара на Министерството. Това решение отговаря на философията на новия образователен закон и в същото време дава възможност на училищата да подберат ученици с повишена мотивация и интерес по определени науки."

Това се казва в становище на МОН в отговор на писмото на председателя на парламентарната Комисия по образование и наука Милена Дамянова (ГЕРБ) по казуса с изпитите на НПМГ, изпратено и до медиите.

От министерството описват действащата нормативна уредба и разликите с предишния закон, припомнят и някои обсъждания и решения в Народното събрание във връзка с действащия вече училищен закон. Целта на писмото е да се изключат възможностите за субективен прочит на закона, уверяват от МОН.

Вътрешните изпити на НПМГ за профилиране (напр. по физика, химия, биология, география) при приема след VII клас бяха разрешени с отменения Закон за народната просвета и уредени в също отменената Наредба 11 от 2005 г. на МОН. Същата наредба посочваше профилите и специалностите от професии, по които следва да се извършва проверка на способностите –профил “Изкуства”, профил “Спорт” и определени специалности от професии, свързани с изкуствата.

В становището си експертите на МОН изрично отбелязват, че в системата на образованието традиционно е налице категорично разграничение между “изпит” и “проверка на способностите”, тъй като проверката на способностите се свързва не със знания и с умения по определен учебен предмет, а с проявата на природни дарби, талант, дарование или заложба в областта на изкуствата (изобразително изкуство, музика или хореография) или в областта на спорта.

За разлика от предходната уредба Законът за предучилищното и училищното образование, влязъл в сила през август 2016 г., не предвижда възможности за допълнителни изпити за прием след VII клас в определени училища, а проверката на способностите остава ограничена единствено за профилите Изобразително изкуство, Музика и Физическо възпитание и спорт, уточняват от МОН.

От министерството отбелязват още, че внесеният от народни представители през ноември 2014 г. законопроект е разработван в МОН и при всички обсъждания при изготвяне на законопроекта, възможността за допълнителни изпити, извън изпитите за проверка на способностите, е настойчиво отхвърляна. 

Те прилагат и стенографски протоколи от обсъждания на проектозакона, за да покажат, че предложението на депутати за въвеждане на проверка на способностите за математическите и природо-математическите училища е било отхвърлено и от комисията по образование, и в пленарна зала.

От МОН припомнят и каква е философията по отношение на приема след VII клас, заложена в новия закон:

"Да се гарантира правото и възможността на всички ученици да участват в приема – т.е. изпитите да не са на училищно ниво и да не са срещу заплащане;

Приемането на ученици във всички неспециализирани училища да се осъществява въз основа на националното външно оценяване;

Всички неспециализирани училища да са поставени при равни възможности за прием, а спецификите им да намират отражение чрез режима на балообразуването".

От МОН отбелязват, че ако разбирането на законодателя е, че проверка на способностите може да бъде провеждана във всички случаи на проверка на знанията и уменията на учениците, то това разбиране следва да бъде проведено или чрез закон за тълкуване (съгласно чл. 51 от Закона за нормативните актове), в случай че все пак такава е била заложената изначално концепция, или чрез изменение и допълнение на Закона за предучилищното и училищното образование, ако междувременно е настъпила промяна във вижданията спрямо внесения и приет законопроект.
Тъй като и двете възможности не могат да се случат в срок предвид политическата ситуация в момента и няма да могат да бъдат приложени за приема за 2017 г., предложеното от МОН решение на казуса с НМПГ и прието както от Националната гимназия, така и от други гимназии, от министерството считат, че това е единственото законосъобразно, принципно и устойчиво решение.