Министър Вълчев с предупреждение към учителите: Със или без камери, нищо не остава скрито
"Използвам ефира, за да се обърна към учителите и да кажа, че нищо не остава скрито - с камери, без камери, нищо не остава скрито в днешния свят." Това предупреждение отправи министърът на образованието Красимир Вълчев чрез bTV по повод заснетия със скрита камера бой над деца в детска градина "Брезичка" в Бургас.
Той осъди поведението на подалата оставка след скандала възпитателка, която удря децата, с думите, че "това поведение е непрофесионално, недопустимо, осъдително".
На въпрос дали инсталирането на повече камери в детските градини и училища би помогнало за намаляване на случаите на насилие той отговори, че "рискуваме с тях са замаскираме симптомите, истинския проблем, и да демотивираме учителите - да изпаднем в спиралата с технически средства да продължаваме да търсим липсващото доверие".
Той се усъмни, че е възможно учител да проявява насилие над деца и това да остане скрито от колегите и директора му:
"В почти всички детски градини и в много училища има възможност да се наблюдава работата на учителите през прозорчетата на вратите, има камери в класните стаи на много места. Няма как един директор да няма наблюдения. Според мен тук е проявена непрофесионална толерантност както от директора, така и от колегите. Такива случаи се знаят и се виждат".
И все пак - подчерта министърът - това са единични случаи. "Говорим за система с 4600 образователни институции, 90 хиляди души педагогически персонал, отделно е непедагогическият."
Според него напускането на проявил агресия служител е задължително, съгласи се, че може да има наказание, но тогава трябва да се изчака процедурата по дисциплинарно производство, с други думи директорът/учителят да бъде оставен да заема позицията си още месец.
Но "да бъдеш освободен не е малко наказание - това е петно върху професионалната биография на един учител", коментира министърът.
Уседналост
Вълчев коментира и предложените от МОН промени, които предвиждат при риск от формиране на изцяло ромски паралелки деца да бъдат насочвани към други училища при условия, определени от съответната община.
Това не е привилегия за ромските деца, напротив. Привилегия е правото за записване в най-близкото училище, посочи Вълчев, но допълни, че МОН ще прецизират предложения текст за промени в наредбата.
"Може би ще кажем, че това насочване ще става към училища, където са останали свободни места, след като са записани деца от първите три групи, тоест децата, които са в прилежащите райони. Сега това уточнение е оставено като възможност на общинско ниво при така предложената разпоредба, която е на етап обществено обсъждане."
Професионалните гимназии
По повод броженията заради увеличавания прием в професионалните гимназии за сметка на общообразователните, тръгнали от Враца, министърът посочи, че опасенията от по-лошо образование са неоснователни.
"Професионалните гимназии предоставят и много добро езиково обучение, по математика, не дават по-лоши образователни и житейските шансове на един ученик", посочи той и посочи, че се очаква в бъдеще именно възпитаниците на професионалните гимназии да имат най-голямо увеличение на заплатите.
Джендър
Вълчев бе категоричен, че "няма необходимост от промяна или допълнение на която и да е учебна програма" във връзка с дискусиите за половете.
"Това, което предизвика негативна реакция, са крайните форми на джендър идеологията, които отричат биологичното начало. Такива форми няма как да се случат. В учебните програми имаме ясно заложени ценности", категоричен бе министърът.