Матурите се местят на 30 май и 1 юни, отлагат изпитите след 7. и 4. клас
При възстановяване на учебните занятия на 14 май ще се наложи да преместим изпитите от националното външно оценяване и държавните зрелостни изпити с 4 до 10 дни. Най-вероятно - ще го обсъдим със социалните партньори - ще предложим матурите, които бяха планирани за 20 май (по български език и литература) и 22 май (предмет по избор), да се проведат съответно на 30 май и 1 юни.
Това обяви министърът на образованието Красимир Вълчев на брифинг в Министерски съвет преди минути.
Изпитите след 7. клас най-вероятно ще бъдат преместени на 13-и и 15 юни. Тези след 4. клас ще са на 29-и и 30 май, каза още министърът.
Според първоначалния график НВО по български след VII клас трябваше да се проведе на 21.05., а по математика - на 23.05.
Окончателно новите дати ще бъдат обявени следващата седмица - поясни той.
По думите му "няма пречка да не се проведе външното оценяване след четвърти и десети клас". Изпитите след четвърти клас са необходими за кандидатстването в математическите училища. За кандидастването в математическите училища балообразуващи са национални кръгове на състезания, които няма да могат да се проведат, затова най-вероятно ще предложим да се вземат резултатите от областните кръгове - поясни министърът.
За пръв път тази година десетокласниците ще могат да вземат безплатно сертификат за владеене на определено ниво на чужд език по Европейската езикова рамка (досега то се заплащаше) - посочи Вълчев.
Той отново подчерта, че учебната година няма да бъде отменена.
"Няма да имаме проблем да приключим нормално учебната година. Необходими са 8-9 учебни дни за приключването ѝ при дванадесетокласниците, разменихме съобщения с висшите училища - няма проблем те да изтеглят кампаниите си" - увери той.
Тъй като при обучение в електронна среда няма единна организация на обучението, няма да имаме и единно отучване - каза министър Вълчев. Някои учители - по музика, по изобразително изкуство - ако трябва, да си вземат часовете. Часовете за преодоляване на образователните трудности - каквито има всяка година, не са нещо ново, а практика - може да се вземат и през юни, а за горните класове - и през юли.
В момента около 11% не са включени в дистанционна форма на обучение. Това не означава, че тези 11% не учат - с тях работят медиатори, учители, дори помощен персонал. Следващата седмица ще бъдат раздадени предпазни облекла на медиаторите, които им носят материали.
Сигналите, които постъпват в МОН, са по-скоро за претоварване, а не за липса на ангажираност у ученици и учители. Включително в тази връзка се създава виртуален национален център от психолози. "Предполагам, че всички ще имат нужда от по-голяма психологическа подкрепа през следващите седмици" - посочи министърът.
Дните от 13-и до 16 май са част от пролетната ваканция, затова в МОН обсъждат, предвид натоварването, тези дни да бъдат използвани за занимания по интереси, за психологическа подкрепа и натоварването тогава да е намалено, каза още министър Вълчев.