Масово двойки на изпита по математика след VII клас
Масово седмокласниците имат двойки на изпита по математика след VII клас.
Само на първия модул от изпита, който е задължителен за целия випуск, има 17 983 двойки при общо явили се 53 212 ученици. Двойките на втория модул, който е по-труден, не е задължителен и отсява най-добрите кандидати за езиковите и математическите гимназии, са 3881. На него са се явили 32 044 ученици. В проценти двойките на явилите се и на двата модула са 12.11%. Те са почти двойно повече от миналата година, когато процентът е бил 6.9%. Средните оценки тази година са 23,9%, добрите – 40,72%, много добрите – 19,75%. Отличните работи са 3,4%.
Двойките са толкова много, въпреки че тази година е свален прагът за тройка. Миналата година за "Среден (3)" са били необходими 18 точки, тази година - 16.
Първи модул | Втори модул | |
Слаб | 0-15,5 точки | 0-15,5 точки |
Среден | 16-24 точки | 16-29,5 точки |
Добър | 24,5-40 точки | 30-57,5 точки |
Много добър | 40,5-56,5 точки | 58-85,5 точки |
Отличен | 57-65 точки | 86-99 точки |
6,00 | 65 точки | 100 точки |
Резултатите бяха представени днес на пресконференция от екип на Министерството на образованието, начело с министър Меглена Кунева. Личните оценки могат да се проверят от 9:00 на сайта на МОН: 7klas.mon.bg/.
От това представяне стана ясно, че ръководството на МОН не може да даде отговор на въпроса колко точно са двойките по математика – сумирането на слабите оценки от първия и втория модул е некоректно. Причината е, че част от децата може да имат двойка на първия модул, но да са получили недостигащия им брой точки на втория и крайната оценка да не е „Слаб (2)“. По същия начин, те може да са изкарали първия модул, но да имат двойка на втория, обясниха от МОН.
„Не знаем зад коя двойка кое дете стои и не знаем дали то е решавало и втория модул и какъв е резултатът му от него“, заяви директорът на дирекция „Образователни програми и образователно съдържание“ Евгения Костадинова пред недоумяващите как е възможно това журналисти. На въпрос защо извличането на тези данни не е било заложено в програмата, която МОН използва, нямаше отговор.
Министър Кунева заяви, че резултатите са излезли току-що и че се представят пред медиите все още в суров вид.
Заместникът ù Диян Стаматов пък помоли репортерите да бъдат по-положително настроени към оценяването.
Все пак експертите разясниха някои детайли за представянето на учениците. Те се справят добре със задачи №1, №3 и №4. Има тенденция за повишаване броя на учениците, които умеят да използват и анализират информация, получена от графики, чертежи, мрежи и таблици (задачи 9 и 12), умеят да намират корен на линейно уравнение (задача 5), както и решенията на линейното неравенство (задача 6). Отново се откроява проблемът с недоброто справяне със задачи, изискващи моделиране на дадена алгебрична или геометрична ситуация, сочи анализът им.
Български език и литература
Слабите оценки по български (първия плюс втория модул) са 759 при 39 306 явили се. Двойките на първия модул са 9481. На него са се явили 53 579 ученици. Слабите оценки, както и по математика, не могат да бъдат сумирани, защото това не би дало вярна картина за резултатите.
Двойките от двата модула по български са 1,93% (приблизително колкото и през 2015 г.), средните оценки са 8,29%, добрите – 36,81%, много добрите – 46,55%. Отлични са 6,42% от работите, има една пълна шестица.
Наблюденията на експертите сочат, че учениците не са овладели уменията за разпознаване на видовете сложно изречение по състав; за пунктуация в сложните изречения. Това потвърждават слабите резултати на задачите 10, 13 и 18 от теста.
Все още седмокласниците трудно извличат информация от тест особено когато не е пряко повторена, а е необходим анализ, показват масово грешните отговори на задачи 1 и 4.
Висок е процентът на верните отговори на задачите по литература – от №19 до №24.
Двойка по един от двата предмета лишава ученика от правото да кандидатства в гимназиите.
Средният брой точки от двата модула по български за цялата страна е 57.82 при максимални 100 точки. По математика той е 40.88 точки.
Най-добро е представянето на учениците в областите София-град, Смолян и Търговище, а най-слабо – в Сливен, Враца и Плевен, сочат данните за средния брой точки, получени в областите на първия модул по български език и литература.
По математика най-силни са в областите София-град, Варна и Търговище, а най-слабо е представянето на учениците от Шумен, Враца и Видин.