Марси Рийс: Трябва да се знае кои са собствениците на медии в България
Американският посланик в България Марси Рийс поиска повече яснота относно собствеността на българските медии.
Това заяви тя по време на конференцията „Медиите като инструмент за завладяване на държавата“, инициирана от Центъра за изследване на демокрацията и Фондация „Конрад Аденауер“.
В много случаи българските граждани нямат информация за това кой е собственикът на дадена медия и затова не могат да си направят изводи за обективността на информацията, която получават чрез тази медия, подчерта Рийс.
През последното десетилетие много медии са придобити от малко на брой групи, които обвързват този бизнес с политическия интерес и по този начин се влияе върху разнообразието от предлагани становища както в печатните, така и в електронните медии, коментира посланикът.
По думите й политическия интерес се налага, ако собствениците на медии започват да диктуват редакторското съдържание и да определят как новините да бъдат представяни.
Свободата на медиите е важна за целия свят. В момента има толкова много информация около нас, че е трудно да се избере коя медия да се следи и на коя медия може да се вярва. В медиен пазар, където собствеността е ограничена, хората получават субективни становища и по този начин се влияе на мнението на обществото, подчерта Марси Рийс.
Според нея в България има добри закони за медиите, но няма добра регулаторна рамка. Щом хората не могат да определят кой е собственикът на дадена медия, то регулаторът трябва да се намеси по-ефективно, категорична е Рийс.
Най-обхватна е правната регулация на електронните медии. Независимо от достъпността на информацията за електронните медии, чрез нея винаги могат да се установят действителните им собственици, обясни директора на правната програма на Центъра за изследване на демокрацията Мария Йорданова.
Тя препоръча да се направят законодателни промени, които да гарантират по-голяма независимост на медиите и доразвиване на правната рамка по отношение на изискванията за прозрачност.
Не само собствеността има отношение към обективността на информацията в дадена медия, значение има и финансирането, допълни специалистът по медийно право член на Комисията по журналистическа етика проф. Нели Огнянова.
Една правна система не бива да допуска един и същи субект да може да продава реклама на медиите и едновременно с това програмно време на рекламодателите, подчерта проф. Огнянова.