Малина Крумова: Няма да има психотестове и забрани за възрастни шофьори
Информацията за допълнителни психотестове и забрани за възрастни шофьори е изкуствена сензация, заяви председателят на Държавна агенция "Безопасност на движение по пътищата" Малина Крумова.
По думите на Крумова става въпрос за въвеждането на допълнителни медицински прегледи за възрастни шофьори, които са изискуеми и сега. Предложението обаче все още не е финализирано, като ще бъде подложено на обсъждане и подплатено с факти и международен опит, пише Крумова в профила си във Фейсбук.
Поводът за изказването е предложение на Държавна агенция "Безопасност на движение по пътищата" да бъдат въведени психологически и физически тестове на шофьорите над 60 години. Мотивът на агенцията е, че е зачестил броят на катастрофите, предизвикани от шофьори в пенсионна възраст.
Ето и пълния текст на публикацията:
Винаги съм се старала да разделям работата си от личния си профил тук, но виждам, че започва една огромна дискусия в социалната мрежа, в която се замесва моето име. Не знам по каква причина, но се създаде една изкуствена сензация – "държавата предлага допълнителни тестове за шофьори над 60 години". Каква е фактологията?
Държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата", която в момента ръководя, прави комплексен анализ на пътната безопасност в страната, като целта е да предложим серия мерки, които да доведат до трайни резултати. Една от възможните мерки в него, която се разглежда и ще се анализира от експертите (в това число от лекари), е дали след определена възраст медицинските прегледи за водачите в категория B да са по-чести, отколкото е в момента. (Обръщам внимание, че и в момента при подновяване на шофьорската книжка такъв преглед се изисква, ние коментираме дали те не трябва да се правят на по-малък интервал).
Никога не сме определяли точна възраст, след която подобно изискване да се прилага, нито сме готови с предложение на каква честота да се извършват медицинските прегледи в тази възрастова група. С други думи – това е една възможност, която в момента се обсъжда с експертите. Когато вече има конкретно предложение, то ще бъде представено в детайли и подкрепено с факти и международен опит.
Пътната безопасност е огромна тема и, вярвам, приоритет за цялото ни общество. Никой, най-малкото институцията, която има задачата да предложи адекватни мерки за намаляване на жертвите на пътя, не иска да натоварва хората с допълнителни, ненужни изисквания. Но ако сме уверени, че една мярка е адекватна и необходима, ние ще я отстояваме, дори и да е непопулярна. Нека обаче не се създават изкуствени сензации или притеснение в хората по теми, които не са били дори обсъждани, като допълнителни психотестове или забрани за възрастните шофьори. Това просто не е вярно.