Литератори: Повече съвременни, градски и чужди автори в учебните програми

Ирма Аврамова 25 март 2025 в 14:14 1246 0
Форум на факултета по славянски филологии на Софийския университет.

Снимка Факултет по славянски филологии на Софийския университет.

Литераторите от Софийския университет обсъдиха с министъра на образованието предстоящите промени в учебното съдържание по литература и дебатираха на тема какви автори да се изучават в училище.

Националното самосъзнание и развиването на ключови умения за 21-ви век трябва да бъдат двете основни цели на обучението по литература, заяви министър Красимир Вълчев по време на кръглата маса "Литературата не е музей", организирана от Факултета по славянски филологии на Софийския университет "Св. Климент Охридски". Според него е възможно да се освободи място за съвременни автори в учебните програми, без това да става за сметка на класическата литература.

Министър Вълчев подчерта, че литературата е най-мощният инструмент за изграждане на национална идентичност и за развиване на широк спектър от компетентности, необходими за успешната реализация на децата в съвременния свят.

Деканът на Факултета по славянски филологии в Софийския университет, проф. Амелия Личева, отбеляза, че за да се спечелят децата като читатели, учебната програма по литература трябва да бъде осъвременена.

Съвременната литература говори за екология, изкуствен интелект и човешкото бъдеще. Това провокира интереса на децата и ги задържа като читатели“, коментира тя.

Според нея е важно да се включи повече градска литература, както и различни жанрове като криминални романи, трилъри, фентъзи и фантастика, които могат да събудят читателска чувствителност у учениците.

Проф. Личева посочи още, че в учебната програма липсват достатъчно чуждестранни автори. Според нея Франция прилага модел 50:50 между национална и чужда литература, без това да застрашава националната идентичност.

Тя подчерта, че българската литература ще бъде по-добре разбрана, ако се представи в международен контекст, което ще даде възможност за паралели и по-широк културен поглед.

"Ако си позволим да вкараме повече чужди автори, българската литература ще получи по-съществен контекст, ще могат да се правят паралели, а и съвременният патриотизъм не е национализъм. Той е толерантност към другия, освен към своето", заяви проф. Амелия Личева.

Според министъра е необходимо да се направи визия за промяна на учебните програми, така че да се съчетае изучаването на класически и съвременни литературни произведения. Той подчерта, че литературата възпитава критическо мислене, комуникативни и когнитивни умения, както и емпатия – все ключови качества за успех в 21-ви век.

Виж още за:

    Ирма Аврамова

    Ирма Аврамова е студент по журналистика в Софийския университет "Св. Климент Охридски" и стажант-репортер в OFFNews. Интересува се от култура, изкуство и социални теми. Търси "големите" истории на "малкия човек".

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    X

    Протестът през погледа на Gen Z репортерите на OFFNews