Корабът ''Царевна'' чака да напусне контролираното от Русия Азовско море
Повече от десет месеца и половина след началото на войната в Украйна блокираният от 24 февруари в пристанището на Мариупол кораб „Царевна", с български екипаж и мениджър, плава към Варна.
Последните около 18 часа - от четвъртък следобед до петък сутринта, той изчаква преминаването на контролирания от Русия Керченски проток. Още поне 15- кораба са в същата позиция.
„Царевна" бе един от двата кораба с български екипажи, които руската инвазия завари в Украйна. От 22 февруари – два дни преди началото на войната, плавателният съд беше в украинското азовско пристанище Мариупол.
Основната част от екипажа на „Царевна" – 14 българи и украинец кадет, беше евакуиранa в средата на април след операция, чиито подробности не станаха съвсем ясни.
На борда доброволно останаха петима души от екипажа - капитанът Павел Павлов, двама български моряци, както и двама украински моряци, вкл. старши помощник капитана и моторист. Техният брой обаче бе обявен като крайно недостатъчен, за да може корабът да отплава.
На 18 април евакуираните моряци от „Царевна" – почти всички варненци – се прибраха в България, след като минаха през териториите на непризнатата Донецката народна република (ДНР) и Русия (Донецк, Ростов на Дон и Сочи, а от там с правителствения самолет до Варна).
„Царевна" е бившият кораб „Трапезица" на БМФ, който беше достроен след фалита и възстановяването на варненската корабостроителница през 2004 г.
Другият кораб с български екипажи и мениджър - „Рожен", който избухването на войната завари в украинското пристанище Черноморск (бившият Иличевск), отплава от Украйна в рамките на тройното съглашение за износ на украинско зърно на 5 август по т.нар. „зърнен коридор".
„Рожен" беше блокиран в Украйна повече от пет месеца и половина. Щетите от престоя на бълкера са над 5 млн. долара, каза тогава изпълнителният директор на БМФ Александър Калчев.
От шестте плавателни съда, които се намираха в пристанището на Мариупол, когато от ДНР обявиха в края на май, че смятат да ги национализират, два все още са на кейовете в разрушения и окупиран град, сочат данните към днешна дата за морския трафик.
Един е на котва в Азовско море срещу руското пристанище Ейск (срещуположно на Мариупол), друг е на рейд в Черно море, срещу Измаил, и само един, според системата за морския трафик, е извън региона, в Ла Манш.
Когато войната завари кораба „Царевна" в Мариупол, на борда се товареше стоманен прокат, украинско производство.