OffNews.bg

Къмпингари скочиха на община Варна за забраната за палатки

След като стана ясно, че Общинският съвет на Варна готви солени глоби на къмпингуващи на нерегламентирани места, председателят на Българската асоциация за къмпинг и караванинг Стефко Пъргавелов изпрати до редакцията на OFFNews отворено писмо до общинските съветници, които трябва да вземат решението за забраната. 

Ето и пълния текст на писмото: 

В средствата за масова информация се появи съобщение, че общинският съветник Андрей Василев, предстои да внесе в съвета предложение за забрана на къмпингуването на територията на гр.Варна. Така формулирано предложението говори за непознаване нз проблема, а там където то завършва, започва забраната. Този въпрос е регламентиран с поставянето на необходимия пътен знак.

Логично си задавам въпроса, защо не се внесе предложение за забрана на паркирането по тротоарите във Варна? Може ли някои отделни случаи, да бъдат повод за възникването на такова предложение, респ. евентуално решение.
Но за какво става дума? Ето някои данни.

Къмпингуването в Европа, като средство за алтернативен туризъм, свързано s опазването на околната среда и ограничаване на застрояването с големи безсмислени хотели, респ. унищожаването на най-красивите природни дадености. То се демонстрира от следните данни:

Броя на къмпингите в Европа е 24938, респ. във Франция 11020, Германия 2060, Италия 1574 и т.н., „Кемпер-стоповете” са над 100 000. Този алтернативен начин за почивка, респ. пътуване с ползването на палатка, каравана или кемпер, придобива все по-голяма популярност. През България, всяка година се насочва увеличаващ се поток от Европа. Само през Велико Търново, тази година са преминали 1080 кемпера. Не говоря, колко са се насочили към Южна България, колко са влезли през Дуранкулак.

Пристигащите във Варна, обикновено нощуват до паркиралите коли по оживените улици по обясними причини – страх от посегателство. От друга страна, тези туристи представляват един значителен финансов принос. За един туристически град, като Варна това не е без значение. Просто няма кой да им вземе парите. Същото се отнася и за българските туристи. За да бъда коректен, по отношение на данните за този вид туризъм, ще спомена, че само към една страна в Скандинавия през летните месеци се насочват към 50 000 кемпера и каравани, не споменавам палатките. Значителен туристически потенциал.
Как се решава този въпрос в туристическите държави?

В градовете се изграждат така наречените „Кемпер-стопове”. Площи с големината на голям паркинг се ограждат и се осигурява достъп до вода, ток, място за изхвърляне на битови отпадъци и изпразване на химически тоалетни. Къмпингите обикновено са извън града и са допълнени от санитарни съоръжения. Хората ползващи този начин на туризъм и пътуване са обикновено с високо обществено съзнание, те знаят как се опазва природната среда.

Ако има нещо нередно, то е това, което общината не е направила – не се е поинтересувала какви са нуждите на тези туристи, какво може да направи с минимални инвестиции и да получава приходи.

В района на Почивка, под „Пикадили парк” има огромен паркинг – готов „Кемпер-стоп”. Просто да се подаде вода и ток и да се направи охраняем с бариера, а може да бъде и напълно автоматизиран. А защо не се популяризират и други. Например, паркинга пред БМФ – стои празен и е охраняем. Достатъчно е да се сложи знак и да се подадат GPS координати и се популяризират в интернет. Ето едно културно решение, достойно за за град като Варна . Възможно е въвеждането на почасови паркинги с ниска цена от 22:00 до 06:00 часа и още много други.

Накрая бих завършил с призив към общинските съветници – не бързайте да приемате решението за забрана. Не правете негостоприемен град Варна, а създайте условия за обратното. Ще бъдете положителен пример и за другите населени места в България.

Стефко Пъргавелов
Председател на Българската асоциация
за къмпинг и караванинг