Как ще се увеличават правата ни като потребители с новите правила в ЕС
Хиляди хора от различни европейски държави работят заедно, за да осигурят безопасност за Вас и Вашето семейство. Те не търсят признание, а просто си вършат работата. Сред тях е Игнат Арсенов - директор на Европейския потребителски център (ЕПЦ), който помага на потребители да разрешават споровете си с търговци. Игнат е сред героите на кампанията "ЕС: По-защитени заедно". Той разказва за новите евродирективи за защита на потребителите, които се очаква да бъдат приети още тази пролет и да увеличат защитата както за клиентите, така и за търговците.
Подготвя се законодателен пакет от 2 директиви, предложени от ЕК. Това е т.нар. New Deal for Consumers, чието финално гласуване предстои вероятно още в рамките на този Европейски парламент. След това ще има и известен период за въвеждане националните законодателства, обяснява Игнат Арсенов. Промените ще сближат още повече правилата за гаранции и рекламации при пазаруване онлайн и офлайн.
Избор между ремонт, замяна и връщане на парите
Настоящото европейско законодателство дава 2 години гаранция за всяка стока, като отделните държави могат да въведат и по-дълъг срок. За стоките втора употреба гаранцията трябва да е поне 1 години (в България тя е 2 години).
"Разбира се, трябва да се вземе предвид естественият живот на една стока и дали е разумно да има такава гаранция. Например, един дамски чорапогащник няма как да има 2 години гаранция. Същото важи за батерия", посочва Игнат Арсенов.
Към момента, ако се появи дефект до първите 6 месеца от закупуване на стоката, се счита, че тя е с фабричен дефект. След шестия месец търговецът може да оспори това, а потребителят трябва да докаже фабричния дефект, като отиде в независим сервиз и заплати за това. Това понякога се доказва трудно.
Новите правила
Сега шестмесечниият срок се увеличава между 1 и 2 години. Така потребителите ще се възползват в пълна степен от 2-годишната гаранция, тъй като поне през половината от нея или през целия ѝ срок ще се приема, че повредената стока е проявила фабричен дефект.
Ще има разлика и в обезщетенията за потребителите. Сега те избират между ремонт или замяна с нова стока, като търговецът може да им отказва едното или другото. В бъдеще потребителят ще може да избере. А ако желанието му не бъде удовлетворено, ще може да си поиска парите обратно, обяснява специалистът.
Въвеждат се още няколко хипотези. Ако търговецът в разумен срок (досега беше 1 месец, но сега ще се скъси) не поправи стоката или не я замени, потребителят ще има право директно да си поиска парите. А ако дефектът е голям - стоката директно се заменя с нова или парите се връщат. Според законодателството до момента търговецът може да върне парите едва след като стоката е била ремонтирана 3 пъти и отново се е повредила.
Периодът, в който стоката е в сервиз, не се брои към гаранционния. Ако 3 пъти по 1 месец е артикулът е бил на поправка, срокът на гаранцията се увеличава от 2 години на 2 години и 3 месеца.
Защита при пазаруване от платформи: Ebay, Amazon, Booking, E-sky, Über, Airbnb и др.
Потребителите ги харесват и все повече ги ползват, но възникват и проблеми, казва директорът на ЕПЦ. Например - не винаги са наясно кой носи отговорност - платформата или търговецът. Някои потребители не знаят дали се договарят с търговец или с физически лица. Във втория случай законодателството за защита на потребителите не важи.
Новата директива ще изисква от платформите при предлагане на оферта да излиза ясно съобщение дали договаряме с търговец или с физическо лице.
Предвижда се и по-голяма отговорност на платформите. Те ще бъдат задължени, например, да премахват търговци, които нарушават правилата.
Въвеждат се стриктни правила да няма нелоялни практики за това как се подреждат офертите. Това важи в случаите, когато не ги подредим лично - по цена, актуалност, разстояние и пр., посочва Игнат Арсенов. Когато ползваме препоръчано подреждане (по подразбиране), платформите подреждат офертите по не много ясни правила - не посочват дали най-отпред са платилите за реклама или тези с най-много резервации например. Сега ще имат законово задължение да обяснят как подреждат предложенията. Това важи и за рейтингите - ще трябва да информират потребителя как са направени.
Защита за търговците: няма да се връщат употребявани стоки без основание
Според потребителското законодателство в момента, когато една стока се поръча онлайн, потребителят има право да я върне в 14-дневен срок дори без рекламация и без да посочва основание за това. Може дрехата да не ни стане или цветът да не съответства на това, което сме видели на екрана. Макар някои търговци да поставят условие, че приемат обратно стоки само ако опаковката не е нарушена, всъщност потребителят има право да разруши опаковката и дори да носи дрехата, например. А след това да я върне до 14 дни и да си получи парите, припомня Игнат Арсенов. Търговецът може да възрази, че потребителят е намалил стойността на вещта и да върне по-малко пари, вкл. и нула. Но не може да откаже връщането на стоката.
Новата директива предвижда, че ако иска да я върне, потребителят няма право да ползва стоката, а само да я изпробва - както в магазин. "Купуваме обувки, пробваме ги, но не ходим по улицата с тях, нямат следи от употреба, не ги късаме. Дреха не се пере, не се глади. Ако купим косачка, например, не си косим тревата, а може само да я включим в електрическата мрежа да видим дали работи", обяснява специалистът.
Промяна има и в сроковете за връщане на парите.
"Досега търговците имаха проблеми със срока за връщане на парите. Потребителят има право до 14 дни да се откаже от договора, а след това до 14 дни да върне стоката. Търговецът, от своя страна, има 14 дни да върне парите. И се получаваше така, че търговецът понякога трябва да върне пари преди да си е получил стоката обратно. Новите предложения са търговецът да може да изчака доставката и едва тогава да върне парите на потребителя", коментира Арсенов.
Още за защитата на потребителите в ЕС: