OffNews.bg

Изпитът след седми клас в две части, но с една оценка

Изпитът след 7 клас ще бъде в две части, а не с два модула. Ако ученик реши, може да не участва във втория. Разликата спрямо досегашния модел е, че оценката ще бъде една. Всяко участие във втората част ще му даде допълнителна възможност да да повиши оценката си и да кандидатства в повече училища.

Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев по бТВ, като подчерта, че на практика няма промяна като цяло.

Първата част съдържа 25 задачи, втората - преразказ с дидактически елемент. Запазват се продължителността и форматът на изпита. Той ще бъде само върху материала от VII клас.

9000 отпаднали деца са върнати в клас тази година по данни към ноември. Други 12 000 са напуснали образователната система, като 8000 от тях са заминали в чужбина, съобщи още той. При останалите 4000 усилията ни продължават, увери Вълчев.

В риск са между 60 и 70 000 деца. 2,5%-3% от отпадащите напускат заради ранни бракове.

Работата на над 1100-те екипа, които работят по механизма за обхват, вече са съсредоточили работата си върху ежедневната посещаемост на децата в училище - това все още е проблем, не скри министърът. Това са деца, чиито семейства нямат отношение към образованието, а те самите са рискови.

Той припомни също, че след средно 20-процентното увеличение на учителските заплати от 1 януари средната брутна учителска заплата става близо 1300 лв., а минималната – 920 лв. Средното „чисто” възнаграждение ще е близо 1100 лв. Учителите на 920 лева, които са току-що постъпили и без добавка за стаж, ще вземат чисто около 800 лв.

След увеличението тази година за първи път от десетилетия средната учителска заплата ще надхвърли средната за страната, отчете Вълчев.

Традиционно има недостиг на учители по чужди езици и информатика, задълбочава се недостигът по математика и физика. Затова ще стартираме нова национална програма, с която ще финансираме обучението за придобиване на учителска правоспособност от завършили висше образование в други сектори, допълни министърът.

Правим информационна система, която ще срещне търсенето и предлагането и ще ни картографира недостига на педагогически специалисти. Очакваме по-голям недостиг през следващите години, каза още Красимир Вълчев.

Закупихме ученически шкафчета за нас 300 000 ученици на стойност близо 10 милиона лева, осигурихме достъп до електронни варианти на учебниците, препоръчахме на училищата да оптимизират учебните разписания, така че децата да носят учебници за по-малко дисциплини, каза още министърът.