OffNews.bg

Има ли закъснели/отменени полети през 2021 и какви са правата на пътниците?

Последните близо две години са изключително динамични, тревожни, по отношение на заетост и дейност за авиокомпаниите. Поради създалата се пандемична обстановка, обаче, ощетени са не само собствениците на авиокомпаниите, но и самите пътници. Множество отменени полети, спиране на такива и закъснения поради редица обстоятелства, главно свързани именно с мерките и забраните по повод CОVID-19, вече не са инцидентни случаи, а ежедневие. За съжаление това спъва плановете не само за почивка и туризъм, но и за важни ангажименти – било то семейни, или бизнес – поради което обстановката с летищата и летенето от една дестинация до друга е повече от обтегната. В такива моменти обаче е по-важно да запазим спокойствие, да не изпадаме в паника и най-вече да сме добре подготвени относно това какви права имаме и по какъв начин да извлечем максималното за себе си от тях.

Зачестяват ли отменените и закъснели полети през 2021-ва година?

За съжаление, да. Определено отменените и закъснелите полети през 2021-ва година зачестяват. За справка, още през май месец започна така наречената вълна на подобни проблеми с авиопревозвачите, тъй като съвпадна и с третата коронавирус вълна почти из целия свят. За България статистиката приблизително е следната: повече от 450 анулирани полети до „Летище Варна“ и около 400 за „Летище Бургас“. Що се касае до закъсненията, те са почти ежедневие и обикновено се дължат именно на по-бавната организация, в която са включени редица проверки и медицински прегледи относно здравния статус на пътниците и най-вече придвижването им от отделните зони в света според степента на разпространението на COVID-19. От бранша (както на национално, така и на международно ниво) алармират, че подобен „катаклизъм“ вследствие на толкова много анулирани полети не са преживявали десетилетия наред. За съжаление, все още липсва реален план за въвеждането на така наречените „зелени коридори“, които ще осигурят по-лесното и безпроблемно пътуване, включително и при наличие на поставена ваксина от страна на пътниците. Дотогава обаче пътуващите са принудени не просто до последно да се тревожат дали ще могат да излетят и с колко часа ще закъснее кацането на самолета им, но и да бъдат сериозно подготвени за евентуално нарушаване на техните права.

Кога се счита, че пътникът е с нарушени права?

Всеки пътник, чийто полет е бил отменен или осъществен, но със сериозно закъснение, има право на обезщетение. Под сериозно закъснение се разбира кацане минимум 3 часа по-късно от предвиденото в съответния билет на авиокомпанията. Следва да се има предвид, че размерът на компенсацията се определя според разстоянието от началната и крайната дестинация. Така, авиокомпанията е длъжна да ви плати обезщетение от 250 евро за полет до 1 500 километра, а за по-голямо от това разстояние – 400 евро. За закъснение на полет над 3 500 километра се предвижда компенсация от 600 евро. Уловката е, че често авиокомпаниите се позоваван на така нареченото „извънредно обстоятелство“, предизвикало закъснението. Когато то е налице, обезщетение не се дължи. Според законодателството на ЕС под „извънредно обстоятелство“ се приема всяко събитие, което е израз на политическа нестабилност, в случай на решение на управлението на въздушния трафик, както и при видими неблагоприятни условия и рискове за сигурността. Рисковете за сигурността са най-често използваните условия, на които се позовават авиокомпаниите, когато не са особено склонни да заплащат обезщетение на пътниците в следствие на закъснение и които доста лесно напоследък могат да се причислят към всякакви обстоятелства, свързани с риск от разпространение на вируса COVID-19. Последно, но не по важност, при още по-лошо стечение на обстоятелствата, тоест изцяло отменен полет, авиокомпанията е длъжна да ви предостави право на избор за начин на компенсация, а именно от следните алтернативи:

Ако решите все пак да летите по предложените ви алтернативни начини и маршрути, авиокомпанията е задължена да се погрижи за вас. В този пакет от грижи се включват изхранване, настаняване, ако се предвижда по-дълго чакане до следващия полет, както и транспортни разходи до самото място на настаняване. Според юристите на ЕС компанията е задължена да ви осигури и възможност за телефониране или осъществяване на връзка по друг удобен за вас начин с близки или бизнес партньори с дел да ги информирате за случилото се.

Какво да направите при закъснение или отмяна на полета?

Както вече стана ясно, в случай че се окажете в подобна ситуация, авиокомпанията има задължение да ви компенсира и да направи всичко възможно да ви позволи да осъществите своите права на пътник. Но когато става дума за обезщетение за закъснение на полет, практиката показва, че авиокомпаниите не са особено отзивчиви или поне не достатъчно експедитивни. В действителност, вие може да предявите индивидуален иск за обезщетение директно към компанията, с която сте летели и която е станала причина закъснението на вашия полет. От друга страна, можете и да си спестите купища неприятности и разправии, като се доверите на специализирани за целта компании. Това са компании, които се занимават именно с такава дейност – уреждане на спорове и административното предвижване на процедурата по компенсация за закъснял полет. Тези компании, разбира се, работят от името и в полза на пътниците и макар да вземат съответната комисионна за услугата, сумата най-често си заслужава. Особено предвид на факта, че делата, движени от такива агенции в 95% от случаите завършват бързо и безпроблемно за вас. Комисионната, тоест таксата за такъв тип услуга, често се равнява на средно около 20-25% от сумата от обезщетението, което ви се дължи. Редица компании, например Avioclaim, дори включват допълнителни услуги като уреждане на компенсация срещу други нарушени права, включително отказан достъп до борда. Вероятно вече се досещате, че напоследък и поради COVID-19 ситуацията такъв тип спорове не са рядкост, а често срещано явление. В допълнение, с тези агенции можете да получите обезщетение и при загубен багаж, пътуване в грешната класа, изпускане на свързващ полет и други.