OffNews.bg

Фирмите за бързи кредити премахнали над 80% от неравноправните си клаузи, за останалите КЗП завежда колективни искове

Комисията за защита на потребителите стартира процедура по завеждане на колективни искове срещу някои от фирмите за бързи кредити, след като не са отстранили общо 122 неравноправни клаузи. 

Приключил е вторият етап от проверката на индивидуалните договори и общите условия на фирмите за бързи кредити. Разгледани са над 140 индивидуални договори и общи условия, съдържащи над 16 000 клаузи, от които по решение на Комисията 943 клаузи са обявени за неравноправни. Анaлизът сочи, че най-често ползваните в сектора неравноправни клаузи са свързани с:

При повторния преглед е установено, че препоръките на КЗП са изпълнени над 80% - от общо установените 943 неравноправни клаузи дружествата са отстранили 821 броя. За останалите 122, които не са отстранени, КЗП стартира процедура за завеждането на колективни искове.

Към настоящия момент Комисията няма възможност да разгласява информацията за имената на фирмите, които са се съобразили с нейните препоръки, както и на останалите фирми, срещу които ще бъдат заведени колективни искове. Начинът на разгласяването на исковете и средствата, чрез които това ще бъде направено, ще бъдат определени от компетентния български съд, след образуването на съдебните производства.

Паралелно с разглеждането на неравноправните клаузи, КЗП продължава да извършва проверки за спазване на потребителското законодателство от страна на небанковите финансови институции.

Дотук като резултат от проверките са установени над 40 нелоялни търговски практики. За преустановяването на всяка една от тях от председателят на КЗП са издадени заповеди за забрана с допуснато предварително изпълнение.

От общо 40-те заповеди, 25 са връчени, а останалите 15 са в процес на връчване. От връчените 13 са влезли в сила, 5 са обжалвани, а за останалите 7 все още не са изтекли срокове за обжалване.

Най-честите нелоялни търговски практики, които КЗП установи в сектора са свързани с:

  1. премълчаване и/или предоставяне на невярна информация в СЕФ;
  2. предоставяне на невярна или неясна информация за размера на ГПР;
  3. несвоевременно предоставяне на съществена информация относно кредита;

За всяка от нелоялните търговски практики са предприети действия и за налагането на съответните имуществени санкции на дружествата – нарушители.