OffNews.bg

Финансирането на училищата ще зависи и от отсъствията от час

Делегираните бюджети трябва да осигурят равен достъп до образование, заяви днес министърът на образованието Красимир Вълчев пред депутатите от парламентарната комисия по образование и наука, които заседаваха във Велико Търново.

По три разходни стандарта ще се финансират училища. Освен броят на децата и учениците и на паралелките, ще се отчита и средната пълняемост на паралелките, за да се коригират досегашните неравенства между големи и малки училища, съобщи министърът.

По думите му системата на делегираните бюджети носи стимули за обхващане на децата и учениците в образователната система. Проблемът е, че това понякога става с цената на прикрити отсъствия и въздържане от наказание. Стимулите за обхващане трябва да се запазят, като училищата и детските градини положат усилия да подкрепят и включат в образователната система всяко едно дете, подчерта Вълчев.

При диференцирането на средствата за детски градини и училища те ще се разпределят и според възможността да се привлекат педагогически специалисти.

Целта е всички образователни институции, дори и тези в най-малките и отдалечени населени места, да привлекат повече млади учители, каза Вълчев.

Ще се насочат допълнителни средства и към детски градини и училища с концентрация на деца от уязвими групи – за назначаване на медиатори, за да работят повече часове учителите, да работят с родителите. Резултати в интеграцията на тези деца се получава, когато с тях се работи допълнително и индивидуално. Трябва да получават повече и защото работят при по-трудни условия, смята министър Вълчев.

12 процента допълнително ще получат училищата в отдалечени райони. Институциите в системата вече са групирани в осем групи, като в последната се отчита отдалечеността и невъзможността при равни други условия да се привлекат педагогически специалисти.

Друго предложение на МОН е да се предоставят повече средства за обучение по професии, които са търсени на пазара на труда или се очаква недостиг в близко време. Ще имаме глобален недостиг на пазара на труда, но в някои професии и сектори той ще бъде особено остър, заяви Вълчев.

Предвижда се още да се поемат разходите на учениците за транспорт до училище, което обучава за придобиване на квалификация за професия, дори и то да не е най-близкото – така стимулираме включването и достъпа до професионално образование, съобщи министърът на образованието.