Дистанционното училище се удължава до 12 април (обновена)
Дните до 12 април 2020 г. ще са неприсъствени в училище поради удължаване на срока на въведените противоепидемични мерки със заповед на министъра на здравеопазването. Обучението на учениците ще продължи в електронна среда, обяви днес Министерството на образованието и науката, след като по-рано бе публикувана заповед на министъра на здравеопазването Кирил Ананиев, с която се удължава срокът за прилагане на извънредните мерки с цел овладяване разпространението на коронавируса.
МОН е изпратило изпрати препоръки към училищата по преценка на учителите да се редуват уроци за упражнения с преподаването на нови знания, както и да се използват по-пълноценно възможностите на проектно-базираното обучение. На този етап в училищната документация не е необходимо да се вписват оценки, а учителите трябва да следят ангажираността и активността на всеки свой ученик.
МОН обяви и „Телефон е-образование“ с номер 0800 10 112, на който могат да се отправят въпроси и предложения, свързани с учебния процес.
Още в началото на седмицата подготвихме системата за удължаването на дистанционното обучение, то не беше неочаквано. Казахме им, че с висока степен на вероятност дистанционното обучение ще продължи поне до 13 април", каза министърът на образованието Красимир Вълчев по-рано днес в интервю за Нова тв.
За изненадващия старт на дистанционното обучение у нас, наложен от въведеното извънредно положение в страната заради мерките за ограничаване на разпространението на коронавируса, министърът каза:
"Това, което се случи, изненада приятно и нас. В много, много голяма част от училищата за много голяма част от учениците стартира ефективно дистанционното обучение.
...
Силно съм обнадежден, че системата успя да се мобилизира за толкова кратко време и да направи този преход. Радостен съм, че освен преход към дистанционно обучение, ние правим преход и към нови методи на образование.
...
Другия преход, който направихме, е, че не се опитахме да регулираме процеса. Не дадохме единни изисквания и се случи без нашата регулация. Всъщност животът показа, че с нашата регулация нещата се случват по-лошо, отколкото когато я няма".
Разбира се, има възможности за подобряване - посочи министърът и сподели, че в МОН получават сигнали за липса на добра координация между учителите в класовете след 4-ти.
"Много учители в рамките на един ден възлагат много неща. От друга страна, учители не са се включили в електронни платформи, но то не винаги е възможно. Има общности - най-вече обособените ромски квартали, където нямат компютри, но имат телефони", каза министърът и допълни, че се използват всички възможни начини за обучение.
"Не са обхванати всички деца в обучението в електронна среда, но имаме възлагане на задачи през телефон, имаме възлагане на задачи чрез родителите, чрез социални мрежи, имаме и носене по домовете - медиатор, учител, директор, чистачката носят по домовете, което не е желателно с оглед мерките за предпазливост", каза той и увери, че на тях се осигуряват предпазни средства.
Със или без дистанционно обучение, българската система на образование има проблем с 20% от учениците, които не ходят редовно на училище, и с още 10%, които не са обхванати.
Смея за твърдя, че и за тази група имаме решение - решение дори за доучване след края на карантината - каза още той.
"20% са тези, с които по принцип имаме проблем, а 10% не са обхванати. Какво правим с тях? Допълнително обучение, ежедневни усилия да ходят на училище. Имаме проект за преодоляване на образователните трудности. Това допълнително обучение става следобед, събота, неделя, през летните месеци. Ще включим всички необхванати деца в този проект, всички, които не са обхванати в дистанционна форма."
Няма да има нулева година - категоричен бе министърът. Дистанционното обучение ще бъде приравнено на присъствено. Работните дни на учителите също ще бъдат приравнени.
По повод контрола над работата в дистанционна среда министърът каза, че той всъщност е по-лесен чрез електронните платформи, но целта не е учителят да бъде контролиран, а да има отчетност за целите на изплащането на трудовите възнаграждения.
"Тук значителен контрол оказват и родителите. В момента родителите са много по-ангажирани. Според мен те осъществяват най-ефективния контрол. Използвам случая да благодаря на всички родители за тяхната ангажираност и на всички учители за това, че успяха за толкова кратко време - буквално един уикенд - да се мобилизират, да капитализират опита си и да стартираме дистанционното обучение", каза министър Вълчев.
Засега МОН няма планове за отлагане на националните външни оценявания.
"И все пак - посочи Вълчев - това, което чувам от хората, с които си говоря, е, че никой не си прави сметка за пътувания през юни, а родителите на учениците в седми клас - и през юли."
Засега, при дистанционното обучение, учениците не получават оценки. А как ще бъде оформен успехът им?
"Учителите отбелязват активността, ангажираността на учениците - колко проекта са изработили, което ще се отрази впоследствие на техните оценки. Ако се възстановят присъствените занятия поне за две седмици, ще имат достатъчно време учителите да оценят и оформят успеха. 60% от учебната година беше минала и преди грипната ваканцията, така че имаме възможност" - увери министърът.
Той заключи, че в кризисната ситуация "успяхме да провокираме дори в по-голяма степен интереса на децата за учене с дистанционната форма на обучение".