Дискриминация ли е право да се учи само редовно, но не и задочно?
Комисията за защита от дискриминация се самосезира за задочното обучение по специалност "Право".
КЗД се е самосезирала по доклад на Орлин Колев, който е член на Комисията. Повод за доклада е приетата с Постановление на МС Наредба за единните държавни изисквания за придобиване на висше образование по специалност „Право” и професионална квалификация „юрист”.
В доклада се посочва, че в чл. 3, ал. 1 на приетата нова наредба се регламентира обучението по специалност „Право” да се осъществява единствено в редовна форма на обучение.
Тази подзаконова регламентация, според Орлин Колев, силно стеснява използването на установените от чл. 42, ал. 10 от Закона за висшето образование форми на обучение – редовна, задочна, вечерна и дистанционна, като по този начин цели групи в обществото могат да се поставят в неравноправно положение. За сравнение: все още действащата наредба, освен редовна, предвижда и задочна форма на обучение.
В доклада се подчертава още, че установената редовна форма на обучение като единствено възможна на практика представлява ограничително условие за неопределен, но определяем кръг лица, които искат да се обучават в специалност „Право”. По този начин се изключва възможността работещи граждани или учащи се в други специалности да се обучават в специалност „Право”. Предвидената единствена редовна форма на обучение може да се разглежда и като ограничителна при упражняване правото на труд както за студентите, така и за преподавателите и би стеснила възможността в учебния процес да бъдат привлечени изявени в теорията и практиката специалисти.
В доклада се посочва още, че по този начин могат да бъдат различно третирани широки групи от лица по признаците лично положение, имуществено състояние, възраст и увреждане, като е възможно да бъдат засегнати и лица, носители на други защитени от закона признаци.
Вносителят на доклада, като изрежда и други аргументи в подкрепа на твърденията си, предлага на Комисията за защита от дискриминация да бъде образувано производство по казуса, в рамките на което да бъде установено дали изискването, разписано в чл. 3, ал. 1 на приетата нова наредба (с Постановление № 82 от 26 април 2017 г. на Министерския съвет, обн., ДВ, бр. 35 от 02.05.2017 г., в сила от учебната 2018 - 2019 г.) нарушава равенството в третирането, а оттам и антидискриминационното законодателство.