Демократична България не иска метро до Ринг Мол и ИКЕА
Общинските съветници от Демократична България в София се обявиха категорично против продължението на метрото от Бизнес парк-Младост до магазините Ринг Мол и ИКЕА. Според тях строителството на участъка няма да е рентабилно, а много по-евтино би могъл да се подобри достъпът на столичани до Витоша.
Представителите на ДСБ, Зелено Движение и Да, България са категорични, че предложеният проект за изменение на ПУП е незаконосъобразен и че редовна автобусна линия с модерни возила би свършила много по-добра работа от скъпата подземна железница.
Демократите предлагат парите за този участък да бъдат насочени към други бъдещи разширения на метрото.
Категорично подкрепяме усилията на Метрополитен ЕАД за разширенията на трети метродиаметър към Левски Г и Окръжна болница, както и това на първи метродиаметър по бул. „Царица Йоанна" с две метростанции между Люлин 2 и Люлин 3 до Софийския околовръстен път. Смятаме за правилно в средносрочна перспектива трети метродиаметър да се разклони и по ул. „Дойран", за да покрие гъсто населената южна част на столицата. При правилно планиране метрото може да стигне и до Студентски град, където са едни от най-мобилните жители на града. Напомняме, че след завършването на втори метродиаметър стои и въпросът с незавършената метростанция "Модерно предградие", заявяват от ДБ.
Ето и становището на общинарите демократи:
Категорично подкрепяме развитието на столичното метро. Именно по тази причина смятаме, че всяко следващо негово разширение следва да е внимателно обмислено и планирано. Метрото трябва да обслужва в максимална степен както нуждите на днешните софиянци, така и развитието на града в перспектива. Затова и в становището си за конкретния проект предлагаме икономически и градоустройствено аргументирана алтернатива, като отчитаме и променената поради кризата с коронавируса икономическа обстановка.
След обсъждането на проекта за разширение на метрото до ИКЕА и Ринг Мол в ПК „Устройство на територията, архитектура, достъпна среда и жилищна политика" и ПК „Транспорт и туризъм" от групата на Демократична България в СОС сме на мнение, че:
1. Предложеният проект за решение на СОС е противоречащ на закона, защото разрешаването на изработването на проект за изменение на подробен устройствен план (ПУП) е недопустимо и предложеният с доклад вх. № СОА20-ВК08-5104/14.04.2020 г. на арх. Здравко Здравков проект за решение на СОС е незаконосъобразен.
2. От нашите изчисления категорично можем да заявим, че икономически много по-изгодно е да се осигури достъп до района на Ринг мол и магазин ИКЕА чрез редовна автобусна линия, обслужвана от съчленени автобуси заради поне 10 пъти по-ниската първоначална инвестиция и допълнителното разширяване на дестинациите на пътуващите чрез достъпност до 2 диаметъра – чрез метростанция „Бизнес парк" и чрез метростанция „Витоша", а със спестените пари да се построят по-бързо някои от другите предвидени метростанции.
3. Могат да се предприемат много и значително по-евтини мерки за улесняване на достъпа до Витоша, вместо да се строят скъпи метростанции. Автобусните линии 66 (от Зоопарка до Алеко) и 63 (от бул. Цар Борис III до Златните мостове), които обслужват съответно хотел Морени и ул. Бялата чешма могат да станат много по-редовни (особено в почивните и празнични дни) и да заместят нуждата от качване в планината с личен автомобил. Промяната на маршрута на тези автобуси, така че да минават през по-централните части на града, ще доведе до допълнително удобство за пътниците. Към автобусите могат да се закачат и багажници за планински велосипеди и друга спортна екипировка, защото единственият работещ лифт в момента - "Симеоновски" (кабинков) - няма възможност да осигури превоз на колело, а лифтовете "Драгалевски" и "Княжевски" изобщо не работят.
4. Пешеходният достъп до планираните две метростанции трябва да бъде подобрен. Пешеходната достъпност е ключов фактор за това дали един потенциален пътник ще предпочете да пътува с метро или с личен автомобил. В района пешеходна инфраструктура практически липсва, улиците са частна собственост, а част от тях вероятно не съвпадат и с действащата регулация там. В тази връзка, ще са необходими допълнителни средства от няколко милиона лева, за да може да бъде осигурена физическа достъпност за хората, живеещи в зоната на пешеходна достъпност до двете метростанции. Автобусната линия по околовръстния път има повече спирки като по този начин има по-добра достъпност на пътниците до тях, заради по-малкото разстояние, което трябва да се преодолее.
С оглед на гореизложеното, категорично можем да заявим, че икономически много по-изгодно е да се осигури достъп до района на Ринг мол и магазин ИКЕА чрез редовна автобусна линия, обслужвана от съчленени автобуси заради поне 10 пъти по-ниската първоначална инвестиция и допълнителното разширяване на дестинациите на пътуващите чрез достъпност до 2 диаметъра – чрез метростанция „Бизнес парк" и чрез метростанция „Витоша".
Категорично подкрепяме усилията на Метрополитен ЕАД за разширенията на трети метродиаметър към Левски Г и Окръжна болница, както и това на първи метродиаметър по бул. „Царица Йоанна" с две метростанции между Люлин 2 и Люлин 3 до Софийския околовръстен път. Смятаме за правилно в средносрочна перспектива трети метродиаметър да се разклони и по ул. „Дойран", за да покрие гъсто населената южна част на столицата. При правилно планиране метрото може да стигне и до Студентски град, където са едни от най-мобилните жители на града. Напомняме, че след завършването на втори метродиаметър стои и въпросът с незавършената метростанция "Модерно предградие".