Дават повече свобода на учителите при планирането и преподаването на уроците
Учителите да получат повече свобода при планиране на уроците и преподаването им в клас предлага Министерството на образованието и науката с промени в наредба, публикувани за обществено обсъждане преди гласуването им от Министерския съвет.
Отменя се разписаната в Наредба 5/2015 г. структура на годишното тематично разпределение, отпадат и изискванията за заверката му при преструктуриране.
Идеята е учителят да има по-голяма самостоятелност и сам да прецени как да структурира и преподаде материала, в зависимост от нивото на съответния клас, с който работи.
"Целта е да се постигне по-голяма гъвкавост, оперативност и ефективност в процеса на обучение, а също и да се преодолее съществуващия формализъм", пишат от министерството в съобщение до медиите по повод промените.
"Започва префокусиране от документите към резултатите. На учителя се дава свободата да адаптира своята работа към темповете във всеки конкретен клас, за да постигне очакваните резултати, като в същото време от него се изисква ритмичност на учебните дейности и изпълнение на учебната програма в нейната цялост. Това са мотивите за предложените изменения", допълват от МОН.
Оттам разясняват, че проектът е изготвен на база срещи с колективите на различни видове училища и след дискусии с представители на регионалните управления на образованието, с които са обсъдили как да облекчат съществуващата административна тежест.
В момента в началото на годината учителите трябва да подготвят разпределение за преподаване на темите в учебната програма, което да следват стриктно и задължително при преструктуриране на учебното съдържание да искат и получат заверка от директора. Този момент от тяхната работа подлежеше и на проверки от експертите в регионалните управления.