OffNews.bg

Държавата убива Националната телефонна линия за деца 116 111, твърди НМД

"Бавно и методично Националната телефонна линия за деца 116 111 се погубва от държавата и политиците, като през последните няколко години се правят поредица необмислени ходове, които водят до все по-ограниченото ѝ функциониране", твърди Национална мрежа за децата в прессъобщение днес и изразява "огромното си недоумение" от решението от юли 2022 г. на предишното правителство да прехвърли линията към Агенцията за социално подпомагане "под давлението на Българската социалистическа партия".

От НМД го наричат "необосновано", защото липсват реална оценка на въздействието, анализ на работата на линията и "най-вече ... мисъл за децата".

Данните показват, че обажданията на линията са намалели с близо 17 хил. от 2019 г. до 2021 г., докато всички други телефонни линии за деца в световен мащаб бележат ръст в периода на пандемията от COVID, пишат от Мрежата, която е най-голямото българско обединение на граждански организации и активисти, които работят в полза на децата.

Телефонната линия е създадена през 2009 г. в резултат от дългогодишни усилия и проучване на различни модели и сериозно застъпничество от страна на Държавната агенция за закрила на детето (ДАЗД) и детските организации в България, напомня НМД. На телефона се обаждат деца заради проблеми с приятели, с въпроси за зависимости, когато се чувстват сами и не знаят с кого да споделят. Звънят и родители, които не знаят как да решат проблем с детето, както и граждани, които са се натъкнали на просещи деца. Сигналите за насилие над деца на линията са повече от половината, които постъпват във всички отдели за закрила на детето у нас. Има случаи, в които Линията е единственият начин за дете да намери помощ. Има случаи, в които обаждането е спасявало живот - изтъкват от НМД.

Контролът върху работата на линията винаги е бил у ДАЗД. От 2009 до 2019 г. изпълнението се възлагаше с конкурс – модел, заложен при създаване на линията. През 2020 г. ДАЗД решава да оперира линията, представено с думите, че „институциите се чувстват готови да обслужват сами националния телефон“.

"Решението беше предшествано от широка дезинформационна кампания, внушаваща страхове у родителите по отношение на ролята на линията и политически натиск. Посочената официално причина, че ДАЗД ще предоставя тази услуга, всъщност не отговаряше на реалността – напротив, през март 2020 беше обявена обществена поръчка за „осигуряване на специализиран персонал за 24-часово обслужване“ на Линията на стойност 160 000 лв. без ДДС, но без изискването към изпълнителя да бъде лицензиран за предоставяне на специализирана помощ на деца, а просто да има регистрация за осигуряване на временна работа и опит в предоставянето на услуги тип „кол център“, пише НМД.

Поръчката е спечелена в конкурс с двама кандидати, единият от които е декласиран. Същата поръчка, но на стойност 208 000 лв. без ДДС и с по-подробни изисквания, е обявена и през 2021 и е спечелена от същия изпълнител.

"Последствията от това решение са катастрофални - твърди НМД. - Обажданията на линията през 2021 година са с 35% по-малко от тези през 2019 година, а в някои месеци разликата достига почти до четири пъти по-малко обаждания – при това намаляването на сигналите в период на пандемия и криза. Броят на обажданията говори единствено за намаляване на информираността и доверието в Националната телефонна линия за деца, както и за неефективно й управление от страна на държавните институции."

Каква е последната промяна?

Вместо да бъдат анализирани причините за критичното състояние на телефонната линия за деца и да бъдат взети мерки за нейното спасяване, през юли 2022 г. правителството по предложение на МТСП решава тя да бъде дадена за изпълнение на Агенцията за социално подпомагане (АСП) – структура на Министерство на труда и социалната политика (МТСП). Това решение се взема въпреки многократните анализи, които показват, че служителите, отговорни за прилагането на политиките, свързани с децата в АСП, са нископлатени, без възможности за квалификация, супервизия и без стандарти за работа. Решението е взето без обсъждания и анализи с УНИЦЕФ България – основна подкрепяща организация, или с друга детска организация. Само няколко седмици след това са налице сигнали, които не са приети или са били отпратени от 116 111.

Решението за прехвърляне на телефонната линия за деца е взето с формално попълнена оценка на въздействието, която включва непълна или дори невярна информация, пише НМД и дава пример със следното твърдение: „Към момента Националната телефонна линия за деца (НТЛД) се обслужва от щатни служители на Държавната агенция за закрила на детето (ДАЗД)“.

Работещите на линията са назначени от фирмата "БИКА Сървисис" ООД, която печели обществените поръчки през 2020 и 2021 г., уточнява НМД.

НМД посочва 7 причини защо решението на правителството за детската телефонна линия е "неадекватно" и "реално я убива":

1) Националната телефонна линия никога не е била кол център и докато се третира като такава, ще продължава да губи своя смисъл и замисъл. Предвиденото предоставяне на услугите в рамките на системата на МТСП и АСП предполага или допълнително натоварване на вече свръхнатоварените служители, или назначаване на нови, които отново ще бъдат държавни служители - това практически, предвижда разширяване на администрацията, а не сформиране на екип от специалисти. Ние настояваме за трансформиране на тази услуга, така че да се дава професионална помощ и подкрепа на телефонната линия. За да може тази услуга да функционира качествено и да изпълнява целта, с която е създадена, е нужно на нея да работят специално подготвени професионалисти.

2) Твърдението, че „вътрешното възлагане между държавни институции“ води до повишаване на качеството на услугата е погрешно и неправилно и е по-скоро мотив към обезсмислянето на съществуването на ДАЗД. Припокриването на функциите на АСП и ДАЗД е процес с 15-годишна давност. Преминаването на детската линия към друго управление е и мотив за намаляване на числеността на персонала на ДАЗД, което е следствие на постепенното изземване на нейните функции от системата на Министерството на труда и социалната политика и обезличаването ѝ като орган за гарантиране на правата на детето.

3) Налице е конфликт на интереси, в който институцията, която контролира работата на линията, е финансово зависима от изпълнителя. Макар ДАЗД да остава в ролята на контролиращ орган на услугата, тя получава бюджета си именно от МТСП, чиято агенция е и АСП. Остава неясно какви са гаранциите за обективен контрол и адекватна реакция в случаи на сигнали за нарушения срещу служители на Агенцията за социално подпомагане, получени на линията, където отново вдигат служители от същата система.

4) Няма гаранции за ефективното финансово управление на телефонната линия – към момента пътят на финансите, с които се осигурява работата на линията, минава от МТСП към ДАЗД. Остава неясен въпросът дали сега, когато линията трябва да се предоставя от структурите на МТСП, ДАЗД трябва да преведе обратно парите, които са заложени в нейния бюджет. Ако е предвидено бюджетът за осигуряването на линията да бъде предоставян директно на Агенцията за социално подпомагане, защо е планирано увеличение от над 40% в бюджета на ДАЗД?

5) Липсва план за развитие и управление на линията. Няма прогнози как прехвърлянето на линията ще допринесе за подобряване на качеството, информираността или доверието в линията, които са ключови, за да изпълнява задачите, с които е създадена.

6) Създава се съществен риск от загуба на доверие в работата на Националната телефонна линия. Остава неясно как ще се работи за информираност и изграждане на доверие на фона на съществуващото към момента ниско доверие към системата за закрила на детето. Това ще разубеди много хора да сигнализират или потърсят помощ на 116 111.

7) Експертният капитал в телефонната линия е загубен заради множеството смени и рокади. Няма нито един останал служител с опит на линията, а за да се приемат подобни обаждания от деца, е необходимо да има висока квалификация и сериозна супервизия. 

Националната телефонна линия за деца е задължение на българската държава, съгласно Резолюция на Европейския парламент, което се изпълнява с финансиране от държавния бюджет.

НМД изразява притеснение, че в България "стремглаво намаляват възможностите деца да търсят и получават адекватна помощ и подкрепа. Наред със систематичното унищожаване на Националната телефонна линия за деца, Центърът за безопасен интернет, който поема над 16 000 сигнала и обаждания за тормоз, насилие и вредно и опасно съдържание в интернет, практически затваря поради липса на подкрепа от държавата".

Оттам настояват за пълен анализ на работата на Националната телефонна линия за деца 116 111, който да отчете опита и мнението на всички заинтересовани лица. На основа анализа искат и създаването на стратегия за развитие на линията, чиито основни цели да бъдат качествена помощ, закрила и безопасност на децата и повишаване на доверието в Линията, както и възстановяване на модела на възлагане на външен доставчик с отворен конкурс.