Биволъ: Bombardier и Джи Пи Груп спечелиха търг за 200 млн. лева с измама
Консорциум между дъщерни дружества на канадския технологичен и машиностроителен гигант Bombardier и свързваната с Валентин Златев компания “Джи Пи Груп” е спечелил с измама обществената поръчка на Националната компания “Железопътна инфраструктура” /НКЖИ/ за рехабилитация на линия “Пловдив-Бургас” за 195 424 175,00 лв. без ДДС, съобщава Биволъ.
Според разследването в документацията си обединението е посочило невярна информация – несъществуващи референции, което би го дисквалифицирало.
“Джи Пи груп” участва чрез консорциума “Плобур” в един от големите търгове на НКЖИ – този за проектиране и изграждане на системи за сигнализация и телекомуникация по железопътната линия Пловдив – Бургас (Фаза 2).
С решение от №3 от 28/01/2019 г. НКЖИ обявява за победител във въпросната тръжната процедура Консорциум „Плобур” – с получена комплексна оценка 100 точки u предложена цена 184 999 094,47 лева без ДДС.
Мотивите на НКЖИ са, че участникът отговаря на изискванията за лично състояние u критерии за подбор, поставени от възложителя. Офертата му съответства на изискванията на техническата спецификация, твърдят от компанията.
Проверка на Биволъ обаче е показала, че приложените в тръжната документация референции от Bombardier Poland (участник в консорциума) за „изграждане и въвеждане в експлоатация на GSM-R система“ за нуждите на полските железници не отговарят на истината.
В конкретната поръчка на НКЖИ за проектиране и изграждане на системи за сигнализация и телекомуникации по железопътната линия Пловдив-Бургас строителните дейности не са основната част от работата. Те са по-скоро съпътстващи. Основни са дейностите по внедряването на системи за сигнализация, системи за телекомуникации и система GSM-R. НКЖИ не приема за референция работата по обекти на метрополитена и градския трамваен транспорт, в които “Джи Пи Груп” има, макар и злополучен, но някакъв опит, пише онлайн изданието.
НКЖИ подчертава, че железопътният участък Пловдив – Стара Загора – Бургас е ключова линия от железопътната мрежа на Република България, с дължина от 293 км. Резултатите, които трябва да бъдат постигнати от изпълнението на поръчката за модернизация са изграждането на съвременни системи за сигнализация в гарите и междугарията в участъка. Гарите всъщност са 19 на брой. Модернизацията им включва внедряването на маршрутно-компютърни централизации, нови външни сигнализационни съоръжения и кабели, както и диспечерска централизация и ETCS. Според заложеното от възложителя, изпълнителят трябва да изгради модерни системи за телекомуникации в гарите и междугарията, базирани на оптични кабели, включващи преносни мрежи, гарови и диспечерски устройства, телефонни централи и, това което ни интересува в случая: мрежа GSM-R.
В условията на конкурса е посочено, че всеки участник трябва да е изпълнил дейности за строителство с предмет и обем, идентични или сходни с предмета и обема на поръчката. Това трябва да се е случило в последните пет години от датата на подаване на офертата.
Кандидатите трябва да са изграждали GSM-R система, изпълняваща изискванията на Технически спецификации за оперативна съвместимост (ТСОС), включваща система от базови станции на жп участък с минимална линейна дължина 60 км.
В документацията на консорциума „Плобур“ според изискванията на възложителя трябва да се посочи референтен проект. Като такъв е посочен “Модернизация на железопътната линия Е30, Етап II. Пилотно внедряване на ERTMS в Полша в участъка Легница (Legnica) – Веглинец (Węgliniec) – Биелава долна (Bielawa Dolna)”.
Той е приключил декември 2015 г. и хронологично покрива критериите заложени от НКЖИ. Формално това може да се приеме и за референция за проектиране, макра че според експерти, запознати с този проект, в последните шест месеца проектиране не се прави. В обхвата на GSM-R за този проект има само “доставка и монтаж на фиксирани GSM-R / VHF терминали”.
Действителната GSM-R система за линия E30 обаче е изградена в рамките на друг проект, изпълнен от австрийската Kapsch. Факт, за който има свидетелство на страницата на фирмата, разкрива Биволъ.
Медията е отправила и писмено запитване до Началник на отдела за управление на мрежата GSM-R на Полските железници Гжегор Ватковски (Grzegorz Wątkowski).
Полученият отговор гласи:
BOMBARDIER TRANSPORTATION (ZWUS) POLSKA SP. Z.O.O, който е част от “Плобур”, не e участвал в търг за внедряване на GSM-R мрежа в участъка Легница (Legnica) – Веглинец (Węgliniec) – Биелава долна (Bielawa Dolna).
OFFNews потърси за коментар възложителя на обществената поръчка.
И до нас достигна като слух, че има проблем с референцията на консорциума “Плобур”. След промените в Закона за обществените поръчки проверката на достоверността на предоставената информация се прави след класирането на офертите и изтичането на срока за обжалване. В случай, че наистина става дума за предоставяне на невярна информация, кандидатът носи отговорност за това и ще бъде отстранен, заяви пред OFFNews член на висшия мениджмънт на НКЖИ.
През месец октомври 2018 година Джи Пи Груп обяви „доброволен отказ“ от договорите за тунел “Железница” (който е на стойност 185 млн. лв. без ДДС), магистрала “Струма” и за релсовият път на трамвай №5 в София. Това се случи след изявлението на премиера Бойко Борисов, че компанията трябва да бъде извадена от всички проекти с европейско и държавно финансиране. Решението на премиера беше обосновано със започналите разследвания срещу строителната компания, след публикациите на Биволъ за разследваната от медията голяма корупция по усвояването на обществени поръчки за стотици милиони евро, средства от проекти, финансирани от ЕС.
След това стана ясно, че “Джи Пи Груп” продължава да е кандидат за редица ключови обществени поръчки на обща стойност над 1.15 милиарда лева - модернизацията на жп линията Елин Пелин – Костенец, междусистемната газова връзка България – Гърция, довършването на Южната дъга на столичното околовръстно шосе, сигнализацията на жп линията Пловдив-Бургас и други.