Българското образование сред последните 7 в ЕС по създаване на умения
България е сред седемте страни с най-слабо представящи се системи за създаване на умения в Европейския съюз, с ниски резултати по отношение на развитието и активирането на уменията и относително добри резултати за съответствието на уменията.
Това показват данните за страната ни от Европейския индекс на уменията, представени от Асенка Христова - основател и изпълнителен директор на Института за изследвания в образованието - на Националната конференция „Европейски измерения в професионалното образование и обучение“, организирана от Европейската мрежа за обмен на опит в областта на професионалното образование и обучение.
Като цяло, индексът сигнализира за недостатъчна гъвкавост и ефективност на образователната система при формирането на умения. Това от своя страна се отразява на успешния преход и участие на пазара на труда след завършване на училище. В допълнение, системата за обучение на възрастни изглежда все още не успява да осигури необходимото покритие, което да позволи бързо преквалифициране и развитие на нови умения в контекста на динамичното технологично развитие и променящите се характеристики на професиите. Това създава сериозни рискове за задълбочаващи се дефицити или несъответствия на уменията в отделни индустрии и допълнително ограничаване на достъпа до пазара на труда за младите хора с недостатъчни или с неподходящи умения.
България регистрира подобрение - от 33 точки от възможни 100 през 2018 г. на 44 точки през 2020 г. - на стойността на композитния индекс на уменията, но националната система за създаване на умения запазва своето 26 място (от общо 31 системи).
На първите три места са Чехия, Финландия и Словения.
Европейския индекс на уменията (ESI) е специален инструмент за оценка на националните системи за създаване на умения. Той се състои от 3 стълба, 6 подкатегории и 15 индикатора.
(1) Развитие на уменията. Този стълб отразява ролята на образованието и обучението за осигуряване на необходимите умения. В рамките на този стълб са обособени две групи от индикатори, които позволяват преценка на приноса както на задължителното предучилищно и училищно образование, така и на участието в различни форми за обучение на възрастни и неформално учене.
По този показател България има 38 точки и се нарежда на 28 позиция.
(2) Активиране на уменията. Този стълб включва индикатори за прехода от образование към заетост и за активността на пазара на труда на различни групи от населението.
Тук България е с най-малкия си брой точки - 26 точки, и е 30-а от 31 страни.
(3) Съответствие на уменията. Този стълб позволява оценка на степента на съответствие на предлаганите умения с търсените от работодателите, оползотворяването на уменията, недостига на умения, свръхпредлагането на умения и т.н.
Тук страната ни се представя най-добре, има 70 точки и е на 8-о място.
Представянето на България вижте тук.