Българските ученици не могат да се оправят в живота
Според програмата за международно оценяване на учениците – PISA, 15-годишните българчета са на предпоследно място сред всички 44 страни, членки на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР), в познанията и уменията, с които да се справят с проблемите в реални житейски ситуации.
Заключението е в резултат на изследване на PISA на тема „Оценяване на компетентността да се решават проблеми“, според което единствената държава, чиито деца са по-неспособни от нашите, е Колумбия.
Изследването се е провело през 2012г., като оценяването в България е било през 02.04.2012 – 11.05.2012 г. В него са включени 2122 ученици от 186 училища в цялата страна от VII, VIII, IX и X клас, като възрастта е определяща (от 15 години и 3 месеца до 16 години и 2 месеца)
Форматът на оценяването е компютърно базиран тест, който учениците трябва да решат за 40 минути. Тестът изисква умения за използване на клавиатура и мишка, кликване на бутони, скрол и падащи менюта, чрез които учениците да достигнат до верните отговори. Проблемната ситуация e статична и интерактивна, а познавателните процеси са разделени на четири етапа: изследване и разбиране, представяне и формулиране, планиране и изпълнение и контрол и осмисляне.
Средният брой точки на учениците от ОИСР е 500, докато българчетата са с 402 точки среден резултат.
В общата класация си поделяме последните места с Уругвай и Колумбия, а в челото са Сингапур - 562 точки, следвана от Южна Корея - 561, Япония - 552, Макао-Китай и Хонконг-Китай с по 540, както и Шанхай-Китай с 536 и Китайски Тибет – 534.
Изследването показва още, че учениците от профилирани гимназии са се справили много по-добре с теста, като са постигнали 444 точки средно.
“Момичетата, участвали в проучването, са се представили по-добре от момчетата. България е една от страните, в които семейната и социално икономическата среда на учениците има най-сериозно влияние върху резултатите”, коментира Неда Кръстанова от Центъра за контрол и качество на образованието към МОН.
Като пример може да бъде взета задачата за закупуване на билет за метрото от автомат (може да пробвате задачата на английски), при която резултатите сочат, че само 7 на 100 от 15-годишните могат да се справят напълно с това. А 40% от тях са способни да намерят най-краткия маршрут от точка "А" до точка "Б" за определено време с дадени всички необходими данни - време за пътуване на всяка отсечка и дори брояч на общото време (задачата на английски). Първенците в този тип задачи са децата от повечето азиатски държави, където 90 на 100 от участниците са показали, че могат да се справят далеч по-добре.
Според министър Анелия Клисарова първата стъпка към подобряване на резултатите е средствата за извънкласни дейности да се използват за адаптацията на децата и учениците към новите съвременни изисквания на 21 век. Това е въпрос на отговорност и организация от страна на учителите и директорите, които същевременно трябва да повишават и своята квалификация.
Пълният доклад може да прочетете тук.