OffNews.bg

Българите стават по-нетолерантни към хората с хомосексуална ориентация

Само 32% от сънародниците ни приемат ЛГБТ хората, показват резултатите от проведено световно проучване на общественото мнение от американския изследователски център “Пю”. Докато в много от изследваните страни за периода 2002 - 2019 г. се наблюдава тенденция за нарастване на приемането им, в България се забелязва повишение на нетолерантността. Изследването е проведено през 2019 г. (в България то е осъществено чрез интервюта на живо сред над хиляда души в периода 7 юни - 2 август) в 34 държави и включва над 38 хиляди респонденти, като се фокусира върху възприемчивостта на хората към хомосексуалността по света.

От данните се вижда спад на хората в България, които приемат ЛГБТ общността в родината ни. През 2002 г. 38% от сънародниците ни мислят, че хората с различна сексуална ориентация трябва да бъдат приемани. През 2007 г. процентът се качва на 39, но за 2019 г. - намалява на 32%.

Общественото мнение относно приемането на хората с различна сексуална ориентация е силно разделено на глобално ниво според много индикатори. В регионален мащаб се забелязва тенденция за възприемане в по-голяма степен на хомосексуалността в Западна Европа, отколкото в Източна Европа.

Възрастта също се явява определящ фактор, като в 22 от 34 изследвани страни по-младите са значително по-склонни да приемат ЛГБТ хората. В България 47% от 18 до 29-годишните мислят така, в сравнение с двойно по-малкия процент от хората на 50 и повече години.

Изследването показва и разликата във възприемането им в зависимост от религията. 24% от българите, които са заявили, че вярата има голямо значение за тях, ги приемат. Докато при сънародниците ни, за които религията не е толкова важна, възприемчивостта е 34%.

Резултатите от проучването разкриват и същественото значение на степента на образованост и благосъстояние на индивида, като показват, че по-богатите и развити държави, както и хората с по-високо образование, са по-позитивно настроени към хората с различна сексуална ориентация.

За периода на проучването има големи промени в законите и нормите, свързани с въпроса за еднополовия брак и правата на ЛГБТ хората в много държави, но все пак общественото мнение в различни точки на света остава силно разделено.

В България създателите на комуникационната кампания “Намери друг начин” са едни от хората, които целят да покажат, че възприемането на определени групи хора може да бъде “по друг начин”. Тяхната мисия е да допринесат за развитието на толерантност, критично мислене и способност за разпознаване на радикалното съдържание онлайн у младото поколение чрез оригинално съдържание.

Миналият месец бе разпространено анимирано видео, дело на кампанията, в което по нестандартен начин е поднесена темата за толерантността към определени групи хора и влиянието на заобикалящата среда при формирането на мнение сред младежите. Клипът се радва на голяма популярност сред таргетираната аудитория и предизвика множество дискусии по темата.

В кампанията своя положителен пример показват и обичаните родни инфлуенсъри - певицата Прея, Павел Колев и Христо Стефанов (Ицака), известни като Играчите, както и актьорът Стефан Попов-Чефо. Всички те застават с имената си зад кампанията и подкрепят посланията и целите ѝ. Във видео в социалните медии те изказват своето несъгласие относно хейтърски коментари онлайн и дори споделят свои лични преживявания.

“Намери друг начин” се финансира по Програма за овластяване на гражданското общество към Фонд „Вътрешна сигурност“ на Генерална дирекция „Миграция и вътрешни работи“ на Европейската комисия и ще продължи през 2020 година.

Изпълнява се от комуникационна агенция Intelday Solutions в партньорство с Център за изследване на демокрацията и Фондация „Приложни изследвания и комуникации“.

Повече информация за националната кампания “Намери друг начин” може да откриете в сайта и профилите в социалните медии на кампанията, както и в платформите за видео споделяне:
http://anotherway.bg 
https://www.facebook.com/anotherway.bg /
https://www.instagram.com/findanotherway.bg /
https://www.youtube.com/watch?v=duNEeQ7LcCM&amp=&t=19s