България няма да плаща нищо за дооборудване на новите изтребители
България няма да плаща нищо за дооборудване на новите изтребители Ф-16 блок 70, каза пред БНР зам.-министърът на отбраната ген. Атанас Запрянов.
В предаването „Неделя 150“ на програма „Хоризонт“ той обясни, че всички системи на самолетите са отворени за добавяне на всякакъв вид оръжия и че с подписването на договора пакетът не е затворен.
„Самолетите, които получаваме имат цялата авионика и електронно оборудване, кодове и програми, отключени на борда, позволяващи да се отключат всякакви оръжия в перспектива и да бъдат използвани ракети въздух - въздух, въздух-повърхност, ако искате въздух-кораб. Така че ние няма да плащаме повече за дооборудване на самолетите, ако закупим каквото и да е оръжие, което е намалено или какъвто е да е нов тип оръжие“, каза Запрянов.
Според него утре правителството ще трябва да приеме подписаните от министъра на отбраната четири договора, които касаят не само доставката на 8 броя самолети Ф-16 блок 70, но и доставката на боеприпаси към тези самолети, на ракети въздух-въздух различни класове на тези самолети и доставката на цялото оборудване.
„Общата стойност на четирите договора, които ще бъдат приети и предложени на Народното събрание за ратификация наистина е 1,256 млрд. долара. По отношение на цената би следвало да ви коригирам, че не е постигнато намаление, тъй като от анонсираната цена на конгреса 1,67 млрд. долара за пакета и започнали преговори при цена 1,410 млрд. долара ние имаме 1 млрд. 256 млн.“, каза Запрянов.
Според него е важно да се знае, че когато става въпрос за преговори и за цени, че правителството на САЩ чрез програмата за Международни военни продажби FMS не е търговец, а е посредник между българското правителство и американските компании, които доставят съответното оборудване.
"Това, което мога да гарантирам е, че програмата FMS, цените на оборудването, които американското правителство определя и дефинира, са същите цени, по които то купува съответните въоръжения и техника от американските компании“, обясни той.
„Затова може би за първи път ще кажа в ефир, направленията, в които се работеше по отношение на намаляването на цената, не е само при преконфигурирането на пакета, който в началото на преговорите наистина разширихме умишлено с желание да получим и повече въоръжение... Американското правителство за цената от $1,256 млрд. е направило компромиси и намаления, там където то има право да направи… “
Запрянов коментира и въпроса дали е вярно, че в момента сме на критичния минимум и дори сме получили предупреждение от американската страна, че ако се отказваме от още неща по сделката от предварителния план, може да се окаже, че си купуваме оръжие, което няма да може да използваме:
„Това беше първоначалното условие и на двете страни, че ние не можем да си позволим да закупим самолет, който няма въоръжение и няма да има бойни способности“.
Той коментира и това, че за момента не купуваме изобщо от управляемото въоръжение въздух-земя т.н. умни ракети, което дава повод на някои критици да твърдят, че самолетът отива към „1913 г. и битката при Одрин“, когато сме измисляли да хвърляме ръчни гранати:
„Странно е, че получаваме самолет 4++ с авионика на пето поколение самолет и възможности да управлява оръжия от пето поколение и говорим за Втората световна война, но това си е проблем на критиците, тъй като сега фокусът не е върху качествата на самолета, умишлено, а е върху пакета и то върху една част от управляемите оръжия, които ние не си позволяваме“.
Заместник-министърът на отбраната обясни и как ще премине обучението на българските пилоти на Ф16:
„Пилотите ще преминат за първи път пълна програма на обучение в САЩ, поне година и половина, ще се върнат изцяло готови за използване на всички оръжия на самолета. Даже така подготвени може да прелетят със собствените самолети в България. Това се отнася и за техническия състав. Тренажорите, които ще получим, ще позволят обучение на пилотите в България, а ще има и тренажори за обучение на инженерно-техническия състав“.
Запрянов уточни и че модерните навигационни системи на новите самолети изискват особен режим на съхранение и ще се наложи модернизация на инфраструктурата на авиобазите, където ще бъдат и ще се обслужват бойните машини.