България изостава значително в изграждането на безопасна пътна мрежа
България изостава значително в промяната на регулационната нормативна база, уреждаща материята, свързана с движение по пътищата, превозните средства и водачите, както и по отношение на използването на екологични и икономични автомобили.
Това става ясно от Доклад за състоянието на безопасността на движението по пътищата в Република България, публикуван в портала за обществено обсъждане на Министерския съвет. Той е изготвен от Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“.
До момента пътната инфраструктура не е напълно интегрирана в планирането и бюджетирането в подхода „Безопасна система“ с визия нула загинали и тежко ранени за национална политика под мотото „Пази семейството си на пътя“, се казва в текста.
По данни на МВР през изминалата година загиналите следствие на ПТП са 611, а ранените - 8466. Сравнението между първите полугодия на 2019-а и 2018-а показва, че през първите 6 месеца загиналите са с 270 по-малко.
Липсата на светлоотразителност на знаците, на видимост, незадоволителното състояние на пътната маркировка, липсата на цялостно изградена интелигентна транспортна система и липсата дори на инспекция на инфраструктурното състояние на републиканската пътна мрежа води до растеж на пострадалите и загиналите в ПТП, заключава документът, внесен отк
Около 1/3 от Републиканската пътна мрежа е с незадоволително качество на настилката. /Не отговаря на изискванията или има отклонения от тях/. Тежко е и състоянието на пътищата от трети тип, което отново е предпоставка за инциденти. Съотнесено към нивото в ЕС общата транспортна инфраструктура на страната е с незадоволително качество. Третокласните пътища формират 61.3% от общата дължина на републиканската пътна мрежа.
Изграждането на нова инфраструктура и подновяването на вече съществуващата такава, е необходимо, за да се осигури безопасност на участниците в движението. Европейските фондове предоставят оперативни програми 'Транспорт и транспортна инфраструктура' 2014-2020 и 'Региони в растеж' 2014-2020.
За 2018 г. в България са регистрирани около 3,66 млн. автомобили, като 40% от тях са на възраст над 20 години, а само 6% са 'новите' до 5 години.
Започнал е процес по усъвършенстване на пътната инфраструктура за подобряване на нейната безопасност. Иницииран е и проект по извършване на анализ за определяне на състоянието на пътните мрежи и пътищата от първи, втори и трети тип.