OffNews.bg

90% от студентите по български език в Пловдив не разпознават частите на речта

90% от първокурсниците по Български език в Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“ не разпознават всички части на речта.

Това заяви преподавателят в катедрата по български език на Пловдивския университет гл. ас. д-р Теофана Гайдарова по време на кръгла маса за предизвикателствата в обучението по български език, цитирана от Дарик.

Според първокурсниците „слънчогледът“ е пример за прилагателно, „на улицата“ е наречие, а пълният и краткият член са предлози, посочи д-р Гайдарова.

Преподавателката посочи и други фрапиращи примери, сред които и убеждението на студентка, че „в пощата“ е сказуемо, тъй като там се извършват действия.

Много от студентите по български език не успели да посочат и точния брой на буквите в българската азбука. Отговорите варирали между 28 и 34 букви.

Предизвикателствата пред преподавателите по български език стоят на дневен ред и в училище. Според данни от PISA за 2012 г. 39,4% от българските ученици са функционално неграмотни, като стойностите за Европа са около 20%. Това означава, че близо 40 на сто от българските ученици могат да прочетат даден текст, но не могат да извлекат от текста никаква информация, не могат да го преразкажат или да отговарят на въпроси по него.

Според резултатите от PISA българските ученици са на 51-о място по четивна грамотност сред 65 държави.

Преподавателка по български език в пловдивско училище сподели фрапиращ случай и от изпит след 7 клас. В изпита е включена задача за редактиране на грешки в текст. Учениците са поправили грешките и са написали верния текст на латиница. 

По думите на д-р Теофана Гайдарова множество грешки могат да се открият и в учебниците по български език. Става дума за граматически, пунктуационни и смислови грешки. Освен това често се срещат разлики в обясняването на термини в учебниците на различните издателства, коментира тя.