5 учебни заведения от страната бяха отличени с приза Глобално училище 2019 г.
Пет училища от четири града в България грабнаха отличието Глобално училище 2019 г. Наградените училища бяха обявени по време на официална церемония в рамките на VII Национална конференция за глобално образование "На ПриЦел 4.7", организирана от Българската платформа за международно развитие днес в София.
Националната финансово-стопанска гимназия (НФСГ) - София, ОУ "Стою Шишков" - с. Търън, Област Смолян, ОУ "Христо Никифоров" - Ловеч, ЕГ "Пейо Яворов" - Силистра и 1СУ "Пенчо П. Славейков" - София са петте призьори, които грабнаха награда от 500 лева, за да осъществят идеята, с която са кандидатствали в конкурса "Глобално училище". Почетната десетка на финалистите бе допълнена от средното училище за европейски езици "Константин-Кирил Филосов" - Русе, НПТГ "Шандор Петьофи" - Разград, СУ "Св. Св. Кирил и Методий" - Карнобат, СУ "Св. Св. Кирил и Методий" - Козлодуй и СУПНЕ "Фридрих Шилер" - Русе.
Тази година трима от финалистите се сдобиха и със специалните награди на Международната награда на херцога на Единбург - България. Безплатен лиценз за една година и обучение на 5 лидери в Наградата получи Националната финансово-стопанска гимназия - София, 75% намаление за лиценз и обучение на 5 Лидери на Наградата грабна 1 СУ "Пенчо П. Славейков" - София, а с 50 % намаление и обучение на 5 Лидери се сдоби СУ "Св. Св. Кирил и Методий" - Карнобат.
По време на официалната церемония по откриването на VII Национална конференция за глобално образование "На ПриЦел 4.7" поздравителен адрес от заместник-министъра на образованието и науката Деница Сачева беше прочетен от експерта по гражданско образование Коста Костов. В приветствието към участниците в тазгодишното издание на конференцията образователният ни заместник-министър изтъква, че глобалното образование вече не е иновация, а е образованието на настоящето и на утрешния ден, тъй като глобалните процеси изискват своето адекватно осмисляне и решаване. Приветствие към участниците отправи и председателят на БПМР проф. Петранка Филева, която изтъкна, че много често си казваме „Светът е голям и спасение дебне отвсякъде". "Но къде ни дебне спасението? Не ни дебне при псевдоидеологии, дебне ни в училище", добави тя. По време на откриването изпълнителният директор на БПМР Петър Бучков изрази мнението, че традиционното провеждане на този форум е изключително важно за организацията, тъй като дава възможност и пространство да се срещнат всички заинтересовани страни и да дискутират темите, които са фокус и на днешния ден.
Връчването на Международната награда на ферцога на Единбург.
През остатъка от деня участниците имаха възможност да се запознаят с работата на експерти в сферата на глобалното образование и да се запознаят с добри практики на практици в областта. В дискусиите взеха участие Юлиана Методиева от Marginalia.bg, която представи как интердисплинарният метод провокира съвременните ученици, Таня Ангелова от "Фондация за развитие на културния и бизнес потенциал на гражданското общество", която говори за културно и взаимно обучение за образование за развитие, журналистът Жюстин Томс с темата „Ключови дигитални компетенции (умения) за ученици и учители за днешния и утрешен ден?", Наталия Николова и Милена Ненкова от Фондация "Същност", които разказаха за "ТийнЩайн или защо е важно да познаваме себе си, Алекса Тачев, който обясни защо "Аз мога - тук и сега" и Елена Златанова, която запозна аудиторията с "Най-големият урок" на УНИЦЕФ. Експертът по гражданско образование от министерството на образованието и науката Коста Костов представи пред учителите новите възможности и предизвикателства пред глобалното образование в училище.
П.Бучков, И.Мутафчиева, К.Костов и П.Филева говорят по време на форума.
Д-р Екатерина Михайлова, главен експерт в Центъра за оценяване в предучилищното и училищното образование, допълни разбирането по темите, представяйки резултатите от международното изследване на гражданското образование ICCS 2016, проведено сред 94 000 ученици и 37 000 учители от 3800 училища в 28 държави. Според нея резултатите на българските ученици в изследваното поле се повишават плавно. Открива се зависимост между техния социално-икономически статус и резултатите. Може да се отбележи, че България заема и непрестижната втора позиция, сред включените в изследването държави, по отношение на разлика в представянето на учениците в зависимост от техния пол, като момичетата показват по-добър осреднен резултат от момчетата с цели 7%. Темата за глобалното образование и връзката му с устойчивото развитие допълни мениджърът вътрешни комуникации на Софийска вода Галя Куманова, която представи пред участниците как компанията работи фокусирано за разбиране на темата за устойчивото развитие и възпитание на отговорно отношение към околната среда чрез театър, игри и интерактивни уроци за учениците.
Галя Куманова (Софийска вода).
Допълнителна енергия и добро настроение внесоха и учениците от "Петъци за бъдеще", които по примера на шведската тийнейджърка Грета Тунбер застават всеки петък пред институциите, за да покажат, че най-младите искат промяна в политиките по отношение на климатичните промени и опазването на околната среда днес, за да има бъдеще за тях утре. Техният апел да не им бъдат писани неизвинени отсъствия в дните, определени за протести и изразяване на активната им гражданска позиция не остави равнодушни преподавателите и предизвика добронамерени усмивки.
Ж.Томс говори по време на форума.