OffNews.bg

3D принтирането и неговият потенциал

3D принтирането все още е допълваща производствена технология към стандартните методи на производство, но все повече фирми в страната започват да използват технологията. Различни двигатели на растежа ни карат да вярваме, че 3D принтирането може да съставлява 5% от всички произведени продукти около 2040 г. Това е технология, която има огромен потенциал и тепърва ще се развива в различните индустрии.

3D печата в глобалната икономика

Точният дял на 3D принтираните стоки в световното производство не е известен. Но за някои пазарни ниши, по-специално в стоматологията, медицинските изделия и слуховите апарати, знаем, че възлиза на 75 до 100% от общото производство. Тези пазари обаче са доста малки.

Според годишни доклади за 3D принтиране, глобалните приходи от този бизнес са били 12,8 милиарда долара през 2020 г., което е 0,1% от световната добавена стойност на производството.

3D принтирането набира скорост

Количественото значение на 3D печата за световното производство все още е много малко. С добрите темпове на развитие обаче специалистите не изключват възможността 3D принтирането да бъде доминиращият производствен метод в цялостното производство в най-скоро време. Трудно е да си представим, че 3D принтирането ще надмине високоскоростните производствени технологии като лазерно рязане и леене под налягане все още, но през последните години технологията се развива стремглаво. Водещи производители иновират пазара с нови продукти и подобрения за висококачествено производство с повтаряеми резултати.

Използването на 3D принтиране за серийно производство е най-подходящо, когато производствените обеми са относително малки, а стойността и сложността на продукта е относително висока. Произведена чрез 3D принтиране една производствена поръчка е също на по-ниска себестойност, защото материалните, машинните и оперативните й разходи са били по-ниски поради приложената технология.

Бум на персонализираните продукти

Успехът на 3D принтирането на пазари като слухови апарати показва, че този производствен метод има предимство при производството на продукти със сложна форма. Това също така показва, че 3D принтирането е добре оборудвано за производство на продукти по поръчка. Противно на традиционните производствени методи, разходите за настройка на продукта са много ниски. Персонализирани продукти могат да бъдат всякакви, включително обувки, очила и бижута.



Маржове на печалба и персонализиране

Маржовете на печалбата са много по-високи на пазари с персонализирани продукти, отколкото на пазари за стандартизирани продукти, произвеждани масово.

За разлика от дигитализацията и автоматизацията, които се очаква да засегнат всички индустрии до известна степен, 3D принтирането през следващите няколко години вероятно все още ще бъде ограничено до избрани индустрии или нишови сегменти, където обаче то се оказва най-рентабилния производствен метод, заради динамиката на продуктите и сложността на дизайна им.



Неизползван потенциал

Не е невъзможно 3D принтирането един ден да бъде доминиращ производствен метод в производството. Експертите виждат възможността 3D принтирането да нарасне значително през следващите години.

Очаква се среден годишен темп на растеж от 27% до 2030 г., което ще доведе до пазарен оборот от 115 милиарда долара през 2030 г. Това е девет пъти по-голям от размера на пазара днес и ще бъде близо 1% от световното производство. Освен това се очаква, че един ден 3D принтирането ще може да съставлява поне 5% от производството. При продължаване на годишния темп на растеж от 27%, ще са необходими около малко над 15 години, за да се достигне тази точка (2040 г.). Прогнозата за растеж от 27% е малко по-висока от средния растеж през трите години преди кризата (25%), но специалистите считат, че 27% са резонни.

Праговият страх намалява

Страхът от сбогуване с традиционното производство е пречка за растежа на 3D принтирането. Очакваме това да намалее значително, тъй като тази технология се доказа по време на пандемията, идвайки на помощ при недостига на доставки. Както отбелязахме по-рано, консултантите забелязват, че клиентите вече са готови за иновации, когато става въпрос за интегриране на 3D принтери в техния производствен процес. Смята се, че възходящото влияние върху инвестициите в 3D принтирането може да бъде дори повече от два процентни пункта.

Липсата на подходящи материали се преодолява

Липсата на достатъчно материали е била проблем в миналото, но според експерти от индустрията иновациите в строителството и полимерите решават този проблем. Днес се използва по-широка гама от материали, която стимулира повече компании да работят с новата технология.

Нови производства имплементират 3D печата в работата си

Очакванията ни, че делът на 3D принтираните продукти в дела на световно произведените ще продължи да нараства, се основава и на факта, че виждаме много нови компании, а понякога и нови индустрии, които започват да работят с 3D принтери. Например американската армия започна да използва 3D принтери, за да направи убежища за ракетни пускови установки. Енергийната индустрия също започна да използва 3D принтери през последните години.

Няма основателна причина да очакваме, че това внезапно ще спре. Общият брой на доставчиците на индустриални 3D принтери е достигнал 228 през 2020 г. Ние виждаме увеличението на доставчиците като индикатор за засилена конкуренция, която обикновено води до по-голям натиск за намаляване на цените. Това е положително за търсенето, а оттам и за растежа на пазара на 3D принтирането.

Всичко е свързано с адаптивността

Фактът, че 3D принтирането може да произвежда персонализирани продукти много по-евтино от традиционните машини, означава, че ще се възползва от нарастващата популярност на персонализираните продукти. Около един от всеки шест потребители поне веднъж е придобил персонализиран продукт. Като се вземе предвид всичко това, смятаме, че очакванията за бъдещ дял от 5% от 3D принтирани стоки в общото производство са реалистични. Смятаме и че може да бъде достигнат около 2040 г.