Управляващите предлагат нова такса за телевизор в заведенията
Нова такса за авторски права за всеки телевизор в търговските обекти предлагат управляващите. Тя ще защитава авторските права на телевизиите при "публично изпълнение на програмата". Ако например заведение пуска футболен мач, ще дължи пари за това на колективен орган за уреждане на тези права.
Тази седмица депутати от ГЕРБ и Обединените патриоти (Данаил Кирилов, Анна Александрова - ГЕРБ, Емил Симеонов - ОП) внесоха проект за промени в Закона за авторското право и сродните му права, с които разширяват значително събирането на отчисления за авторство при излъчване на радио и тв програми на публично място.
Сега търговските обекти (заведения, хотели и др.), в които звучи музика, дължат годишен абонамент към Музикаутор и ПРОФОН. Те събират такси съответно за авторските и сродните права. За публично излъчване на други програми - напр. футболни мачове, филми - се дължи заплащане, само ако се събира такса за вход. Ако хотел или в бар постави в салона си тв екран и иска да излъчва някоя програма, е достатъчно да сключи договор с тв доставчик.
Предложението на управляващите е излъчването на радио/тв програма на публично място вече да се заплаща, без значение каква е тя - новинарска, филмова, спорт, музика. Тези отчисления ще се събират от представителна организация на радио и телевизионните оператори. Според вносителите така ще се постигне по-обширна закрила на авторските и сродни права (носители на такива са продуцентите, режисьорите, сценаристите и др.), а постъпленията ще насърчат инвестициите в съдържание.
Промените имат и втори акцент - изсветляване на дейността на кабелните и сателитните оператори. Предложението е те да обявят броя на абонатите си без това да нарушава търговската тайна. Този брой играе роля при преговорите между тв каналите и операторите за условията за разпространение на програмите. масова практика е в момента операторите да крият реазния си брой абонати, а телевизиите да ги изчисляват по свое усмотрение.
Допитване на OFFNews сред управители на заведения показа, че те още не са запознати с предложенията. Реакциите на варираха от "няма как да плащаме за това" и "имаме си договор с оператор" до "можем да пускаме само наши рекламни клипове" и "ще ползваме интернет радио".