OffNews.bg

Телевизията е лесен продукт. Но вече просто не е достатъчна

Потребителите вече не се впечатляват от това, че операторите предлагат 200 канала. Те искат One stop shop – удобен начин да достигат до съдържанието, което търсят. И са готови да плащат за него, ако има кой да им го предложи. До този извод стигнаха участниците на дискусията HBO днес, телевизията утре - панел от годишната среща на Българската асоциация на кабелните и комуникационните оператори (БАККО), която се проведе се на 10 ноември в София.

Димитър Нойков, генерален мениджър на HBO за България, адресира проблема така: "Отне ни 2 години да въведем през кабелните оператори нашите HD канали. Още две години, за да ги убедим, че трябва да предлагат приложението HBO GO. Надявам се до още две – да можем да кажем, че всички оператори предлагат нашето съдържание през HBO GO, без да го обвързват с пакетите си за телевизия. Потребителят вече знае, че не са му необходими стотиците канали, които му предлага операторът, защото той гледа само 10 от тях."

Темата на дискусията бе бъдещето на телевизията или телевизията на бъдещето – съдържание, достъпно навсякъде и по всяко време, по начин, отговарящ на изискванията на модерния потребител. Бяха засегнати проблеми като монетизацията на продукциите, когато те бъдат изнесени извън телевизионния екран, и предизвикателството, което поставят торентите и начина по който реагират операторите на променящия се пазар.

"​Поколението, което сега е между 18 и 36 години, иска изцяло различен достъп до съдържанието – то трябва да му е поднесено, както на него му харесва, на което устройство пожелае. Иска да изгледа сериалите на куп. Всички. Тази нощ. Ние, като оператори, не сме намерили все още начин, по който да монетизираме това. Въпросът е не дали това ще се случи, а кои от нас ще участват в него," заяви Мария Божилова от Нет 1. Тази година те станаха първият оператор, който пусна on demand приложението HBO GO в пакет без телевизия.

Гостите на дискусията бяха единодушни, че за да могат да отговорят на новите изисквания на пазара, разпространителите и създателите на съдържание трябва да положат усилия и да променят модела си на работа. "Реших да използвам пиратите. Аз сам си качвам съдържанието, за да мога да го монетизирам през тракерите, което е абсурдно," заяви Димитър Митовски, продуцент на сериала „Под прикритие“.

Контрира го експертът по дигитален маркетинг – Константин Недев: "Винаги ще има част от потребителите, които никога не биха платили за съдържание. Но много от хората ползват торенти, защото не могат да получат съдържанието в удобно за тях форма, която е платена. ​Мислехме си, че никой няма да плаща за музика, но после дойде Spotify. Аз искам това, което ми харесва, да е на едно място, да ми е удобно да го гледам, където пожелая, и съм готов да плащам за това.​"

"Торентите са незаконни, но те карат индустрията да намери начин да отговори на предизвикателството – да пусне каналите си в HD, да започне да предлага HBO GO," каза модераторът на дискусията Сибина Григорова.

Димитър Нойков от НВО допълни, че телевизията е лесен лесен и ненапрягащ начин да се отпуснеш изцяло. Без да се налага дори да правиш някакъв избор. Но реалността е такава, че тя вече просто не е достатъчна. Тя ще трябва да даде удобството на своите зрители да получат достъпа до съдържанието, абсолютно навсякъде и по всяко време."