Що е то медийна грамотност и как се научава?
Ученици, студенти, учители и родители се включиха в поредицата инициативи "Дни на медийна грамотност 2019", които имат за цел да повишат медийната култура сред учащите, техните родители и учители, както и да помогнат на преподавателите в нововъведените часове по медийна грамотност.
Организатор на програмата е Коалицията за развитието на медийната грамотност на българските деца в партньорство с Американското посолство. Събитията са планирани между 1 февруари и 10 март и се провеждат в Червената къща в столицата. Желаещите да се включат в някой от панелите деца, родители и учители все могат да го направят.
Пълната програма на Дните на медийна грамотност 2019
Тази година инициативата предлага много повече разработени планове, готови за употреба от учителите. Макар МОН да въведе часове по медийна грамотност, учителите често не са сигурни какво да преподават в тях. След като през есента Коалицията проведе обучения за учители, вече има и няколко пакета за тях, които могат директно да въведат в час. На страницата на коалицията има примерни уроци за децата от първи до дванадесети клас. Там са засегнати теми като нетикет, онлайн тормоз, разпознаване на фалшиви новини в социалните мрежи и др.
През учебната 2018/2019 г. за първи път МОН предвиди часове по медийна грамотност в училищата. В същото време голяма част от учителите нямат необходимата подготовка и яснота как да преподават медийна грамотност.
Според Коалицията за медийна грамотност в образованието включването на новите часове е положителна стъпка, но трябва да бъде съпътствано с подходяща подготовка на учителите. По повод часовете по медийна грамотност Коалицията излезе с позиция още в края на август 2018 г., в която изтъкна, че въвеждането на елементите на дигитално-медийна грамотност трябва да бъде по всички предмети, а не в определен ограничен брой часове като отделна дисциплина. В същото време учителите трябва да бъдат подкрепени да придобият знанията и уменията, които ще ги направят по-ефективни в предаването на тези знания на учениците, настояха членовете на коалицията.
Липсата на методика за обучение по медийна грамотност накара членовете на коалицията да обединят експертизата си и да подкрепят процеса по въвеждане на часове по медийна грамотност в училищата. Няколко от организациите, включени в коалицията, имат вече разработени и утвърдени методики или са в процес на разработване на такива по текущи проекти. Общо те успяват да покрият всички класове от 1-и до 12-и.