OffNews.bg

Революция или крах: Ролята на изкуствения интелект в журналистиката

Може ли изкуственият интелект (AI) да замени журналистите и каква ще е ролята му в журналистиката.

Taзи тема събра на конференцията „Нови хоризонти в журналистиката 2023“ журналисти и специалисти в София. Събитието бе организирано от World Press Institute (WPI) с подкрепата на фондация „Америка за България“ и Асоциацията на европейските журналисти в България (АЕЖ). 

Според специалистите изкуственият интелект и нововъзникващите технологии преобръщат индустриите в световен мащаб, в това число и сектора на новините и журналистиката.

„Новите инструменти имат невероятен потенциал, но също така крият и много риск“, смятат експертите.

По време на конференцията Милена Кирова - журналист от БНТ, разказа за своите преживявания като стипендиант на WPI в САЩ. Тя си припомни отговора на професор от Стандфордския университет на въпроса дали изкуственият интелект ще измести хората в журналистиката:

„Не се тревожете, няма да загубите работата си. Chat GPT не може да прави разследвания.“

Специален гост на събитието беше Кенет Кукиър, заместник изпълнителен директор на The Economist. Той участва в събитието от офиса си в Лондон през видеовръзка. Взаимодействието на изкуствения интелект и журналистиката, коментира Кукиър, ще доведе до разкриването на нови работни места в медиите. По негови думи ролята на журналистите ще се промени и те ще трябва да контролират технологията. За целта обаче според заместник изпълнителния директор на The Economist е необходимо журналистите да станат по-добри в разпознаването на доброто и лошото съдържание, на качественото и некачественото.

„Можем да загубим много, ако издателите се отнесат консервативно към журналистиката на изкуствения интелект“, изтъкна той.

Въпреки всички негативи, които според Кукиър изкуственият интелект носи със себе си, той го определи като "позитивно явление за журналистиката". Тезата си той аргументира през паралел с България:

„Полагам усилия да бъда оптимист. Като погледнем назад в историята, няма как да не бъдем оптимистични. Вижте например България преди 70 години и България днес. По-добре е.“

Аби Бертикс, която е научен кореспондент в The Economist, смята, че изкуственият интелект може да се разглежда като новост за много професии, но журналистиката не е една от тях.

„Изкуственият интелект в журналистиката не е нещо ново. Използваме го от години, например в журналистиката на данните, когато трябва да обработим големи количества данни, за транскрибиране на нашите интервюта, за изследване на профила на нашата аудитория“, обясни журналистката.

Друго важна и изключително полезна употреба на изкуствения интелект в журналистиката откроява журналистката от The Times и Sunday Times Вениша Мензиес – проверката на истинността на информацията.

„AI ни дава възможност да проверим от кога е една снимка в интернет. Наскоро снимки от Газа, които са направени преди години, се представяха като актуални. Подобни заблуждаващи кадри могат да бъдат проверени благодарение на изкуствения интелект“, обясни Мензиес.

Тя обърна внимание, че съществуват и инструменти, които да проверяват дали една снимка е генерирана от изкуствен интелект.

„Към момента тези дигитални инструменти не са безупречни, но се развиват“, отбеляза Мензиес.

От една страна, AI технологиите имат потенциала да предизвикат революция в журналистиката и в начина, по който се потребяват новини. Новите технологии могат да анализират огромни количества данни, като помагат на журналистите в проучванията, проверката на фактите и разследванията, базирани на работа с данни. Новите инструменти, черпещи от възможностите на изкуствения интелект, могат също и да помогнат на организациите да ангажират публиката си и да повишат ефективността си.

От друга страна, изкуственият интелект като всяка нова технология върви ръка за ръка с много притеснения. В този случай те варират от дилеми за етична употреба до нарастващото разпространение на „deepfake“ видеоклипове и невярна информация.

„Това, което правим е креативно, но можем да използваме технологията да отидем по-далеч“, Кристофър Бренан, съосновател и главен продуктов ръководител на Overtone.

Все пак, предимствата на човешкия фактор в журналистиката – съчувствието, критичността и креативността - според лекторите правят невъзможно журналистите да бъдат заменени от генеративния изкуствен интелект.