Обидно ли е да казваме ''французите'' и ''бедните''? Казусът, с който АП отнесе лавина от подигравки
След като понесе лавина от подигравки, Асошиейтед прес - най-голямата новинарска агенция в САЩ, се извини, че посъветва журналистите да не използват етикети като "французите".
Преди няколко дни акаунтът на АП в Twitter - "Наръчник за стила на Асошиейтед прес", основен наръчник за стила за повечето американски новинарски издания, посъветва журналистите да избягват употребата на "етикети" като "инвалидите, бедните и французите", защото това "може да бъде нехуманно", предаде Би Би Си.
Последва лавина от подигравки в социалните мрежи. Преди да бъде изтрита, публикацията на АП в Twitter бе видяна от 20 милиона души и бе споделена 18 000 пъти.
Френското посолство реагира, като за кратко промени името си на "Посолство на френскостта в САЩ" (Embassy of Frenchness in the United States) в социалните мрежи. "Просто се зачудихме каква би била алтернативата на французите, наистина", каза говорителят на посолството пред "Ню Йорк Таймс" Паскал Конфаврьо.
Писателката Сара Хайдер се пошегува в Twitter, че няма "нищо толкова нечовешко като това да те смятат за един от французите" и че по-добрият термин е "страдащ от френскост". Политологът Иън Бремър иронично даде алтернативен съвет на журналистите - да използват израза "хора, изпитващи френскост".
След като изтри публикацията, "Наръчник за стила на АП" написа, че споменаването на французите е било неуместно:
We deleted an earlier tweet because of an inappropriate reference to French people. We did not intend to offend.
— APStylebook (@APStylebook) January 27, 2023
Writing French people, French citizens, etc., is good. But "the" terms for any people can sound dehumanizing and imply a monolith rather than diverse individuals.
"Ето защо препоръчваме да се избягва употебата на етикети като "бедните, психично болните, богатите, инвалидите, хората с висше образование". Например, по-добър термин от "бедните" е "хората с доходи под линията на бедността", уточниха от АП.
Вицепрезидентът по корпоративни комуникации на АП Лорън Ийстън даде коментар пред френския вестник "Le Monde":
"Споменаването на "французите", както и споменаването на "хората с висше образование", е опит да се покаже, че не трябва да се използват етикети за никого, независимо дали традиционно или стереотипно се разглежда като положително, отрицателно или неутрално определение."
Наръчникът за стил на AП се счита за едно от най-добрите ръководства за стил за журналисти и публицисти, особено в САЩ, отбелязва Би Би Си.