Нови лица, по-интересни предавания и доверие в новините са сред водещите мотиви за избор на БНТ през 2020
Новините и публицистиката на БНТ продължават да са лидер на обществено доверие, сочи ново представително проучване на "Глобал метрикс", агенция за маркетингови проучвания и анализи. Данните потвърждават водещата роля на обществената телевизия, след като през юни БНТ получи признание от Института за изследване на журналистиката "Ройтерс" към университета в Оксфорд.
В доклада им за 2020-а се посочва, че 71% от участвалите в изследването се доверяват на новините на обществената медия. Това е най-високият процент на доверие в българска телевизия и идва на фона на спад в доверието към информационно съдържание като цяло от - 7% (33%/40%) спрямо миналата година.
Според актуалното изследване на "Глобал метрикс" от ноември 2020, спрямо проведено от същата агенция проучване през юли 2020, зрителите, които отчитат положителна промяна в съдържанието на БНТ се увеличават от 33% на 46,5% и обществената телевизия получава одобрението на почти всеки втори българин. Най-често зрителите на новинарските емисии на БНТ споделят положителни нагласи относно промяната в националната телевизия, промяна в мнението има и сред зрителите на конкурентните телевизии.
Според проучването зрителите с висше образование заемат най-висок дял от аудиторията на централната емисия новини на Българската национална телевизия при сравнение с профила на аудиторията на преките конкуренти. 33% от гледащите най-често „По света и у нас“ в 20 часа са с висше образование, срещу 25% и 27% за другите две телевизии от челната тройка.
Постигнатите пийпълметрични резултати от всички новинарски емисии в ефира на водещите ТВ канали за първите три месеца от телевизионния сезон (септември – ноември 2020), измерени от "ГАРБ Аудиенс Межърмент България" (ГАРБ), потвърждават разпределението на зрителите по образование в демографския профил на аудиторията на новинарско съдържание. Делът на високо образованите зрители от аудиторията на "По света и у нас" е 44,3%, срещу 29,5% и 27,6% от аудиторията на новинарските емисии на преките конкуренти. За сравнение, делът на хората с висше образование е едва 27% от населението в страната (НСИ), а от телевизионната аудитория като цяло в слота на новинарските емисии на БНТ – 29,8% (ГАРБ).
Данните от изследването показват още, че националната телевизия има водещи позиции в областните градове. Прогнозите са тази тенденция да се засили след добрите резултати на формата "България в 60 минути", стартирал тази есен. Предаването с Мариана Векилска е единственото в националния ефир, което ежедневно се обръща към впечатляващи истории и важни теми за жителите на населените места извън столицата и се реализира с екипите на регионалните центрове на БНТ. Подобни нови формати, сред които "Светът и ние", "БНТ на 60", "Моят плейлист", "БГ версия", "Последният печели" и други, отбелязват общо 14% ръст в зрителското одобрение през ноември спрямо юли 2020, сочат още резултатите от проучването.
Налагането на нови лица също среща позитивни оценки сред 87,3% от хората, като всеки втори категорично одобрява даването на възможност на младите хора и нови лица в ефир. 46,5% от зрителите, гледащи телевизионни новини поне два пъти седмично, изразяват мнение, че БНТ се е променила към по-добро след смяната на ръководството, въвеждането на новата програмна схема на БНТ 1 и старта на новите предавания в последните два телевизионни сезона, 48% не отчитат промяна и едва 5,5% смятат, че промяната е към по-лошо. Висок е делът на хората на мнение, че телевизията се модернизира - 88,2%, а че е по-интересна от преди смятат 80,6% от анкетираните.
Всичко това се потвърждава и от постигнатите рейтинги от програмите на БНТ 1 след старта на новия телевизионен сезон. Според данните на ГАРБ, ръст за периода септември – ноември 2020 отчитат почти всички основни предавания на БНТ 1 спрямо минал релевантен период, като аудиторията на телевизионната програма в рамките на активния телевизионен ден (06:00 ч. – 23:30 ч.) се е увеличила с 25,3% (база възраст 4+ години). Голям принос за положителния резултат имат предаванията "Още от деня" - 34,9% ръст, "Денят започва с Георги Любенов" – 36,6% и "По света и у нас" в 18 часа – 58,4%, а най-силно влияние върху общия ръст оказва развлекателното куиз шоу "Последният печели", което за месец ноември 2020 спрямо излъченото програмно съдържание през ноември 2019 отчита ръст от 168% сред общата аудитория и 339% сред зрителите на възраст от 18 до 34 години, с което БНТ разширява позициите си сред младежката аудитория.
Данните от национално представителното проучване на "Глобал метрикс" сред 1 372-ма пълнолетни респонденти са на база 1125 респондента, които гледат новини по телевизията поне два пъти седмично. Данните от национално представителния пийпълметричен панел на "ГАРБ Aудиенс Mежърмент България" са на база 2400 респондента (1000 домакинства) на възраст над 4 години, живеещи в домакинства с активен телевизионен приемник.
Нюзруумът с най-голямо обществено доверие изпраща 2020-а с още редица постижения. Екипите на "По света и у нас" безапелационно реализираха най-пълното и качествено отразяване на изборите в САЩ, а подкастът "Американската мечта" е сред на слушаните теми и участници и продължава с нови епизоди до инаугурацията на Джо Байдън. Всички епизоди могат да бъдат слушани в каналите на БНТ Подкаст във всички официални платформи за аудио съдържание, както и на сайта на БНТ.
Обществената телевизия бе и водещ източник на информация за почти всеки втори българин (данни Тренд ), свързана с пандемията COVID-19 като излъчи всички брифинги на НОЩ и осигури картина за останалите телевизии и електронни медии в страната. По-рано през годината "По света и у нас" отбеляза 60 години телевизионни новини в България, а водещите и репортерите на БНТ споделиха опита си в подкаста за медийна грамотност "МеГра" в 10 епизода. Повече за юбилея, архивни кадри, както и точна, актуална и проверена информация потребителите могат да намерят и на обновения сайт www.bntnews.bg и секцията "По света и у нас на 60 години".
През 2020-а сайтът отбеляза и най-бързо нарастваща аудитория сред потребителите на новинарско съдържание. Апликацията BNT News пък се изкачи до първо място в новинарските секции на AppStore и GooglePlay в първия месец след старта си и продължава да е сред най-теглените приложения за новини и персонализирано съдържание.
Новинарският сайт на БНТ също бележи ръст на всички показатели за посещение. През последната година, потребителите са се повиши със 77%, като новите потребители са със 74% повече, сесиите са с ръст от 83%, а прегледът на страниците (посещенията на страници от сайта) със 122% и са се увеличили от 13,7 милиона за 2019 до 30,5 милиона за 2020 година. Най-голям трафик се отчита през март и април, в началото на COVID-19 кризата, когато посещенията възлизат на над 5 300 000 и е ясен знак за доверието към новините на обществената медия и развитието на новите платформи.
Припомняме, че тази година БНТ засне и три специални шоу програми за празниците, които ще съберат едни от най-добрите и обичани родни звезди на една сцена за предстоящите празници и добро настроение от малкия екран. Не пропускайте да гледате:
"ХВАЛИТЕ ГОСПОДА - шедьоври на православната музика" на 25-ти декември от 13:25 ч. по БНТ 1, с изящните изпълнения на едни от най-добрите вокални ансамбли на България.
"НОВОГОДИШНА ЩРЪКЛИЦА" на 31-ви декември от 20:30 ч. по БНТ 1, с участието на звездни комедийни актьори и едни от най-популярните български изпълнители, които ще се погрижат за доброто настроение и усмивки.
"НОВА ГОДИНА С БНТ" на 31 декември от 22:15 ч., с празнична програма с водещи Александра Сърчаджиева и Руслан Мъйнов и още много от най-обичаните родни изпълнители и актьори, заедно със специалното участие на българската надежда за Евровизия - Виктория.
Повече за специалните програми за Коледа и Нова година може да видите тук: https://bnt.bg/news/cyalo-sazvezdie-ot-lyubimi-artisti-v-kolednata-i-novogodishnata-programa-na-bnt-288496news.html?fbclid=IwAR1IYQceQTlHrazy0gxFYJGSyWs4Zw4hMVZqYixM__3ucD3eKnWGuqM8j2Y