OffNews.bg

Нагласен конкурс кой да мери рейтинга на БНТ

БНТ изглежда много иска точно определена фирма да мери рейтинга й. Толкова я иска, че е пропуснала единствено да напише името й в обявлението за обществена поръчка за доставка на пийпълметрични услуги. А това представлява недопустимо нарушение на закона, тъй като пряко ограничава конкуренцията.

Пийпълметричните агенции на българския пазар са всичко на всичко две - ползваната от години ГАРБ и новонавлизащата "Медиарисърч". Дискусионно е коя "мери по-добре", но и не в това е предметът на конкурса на БНТ. Очевидно, за да финтира нежелани кандидати конкурса, обявлението за обществената поръчка БНТ залага куриозно условие - доставка не само на телевизионни рейтинги, а и мерене на аудитория на... радиата и пресата.

Защо са й на държавната телевизия данни за това кой слуша радио и кой чете вестници и списания, остава загадка. Ясно е друго - че само една компания извършва комплексно и трите услуги и това е досегашната пийпълметрична агенция на БНТ - ГАРБ.

Така на 18 юни, когато трябва да бъдат отворените получените предложенията на кандидатите, офертата едва ли ще е повече от една.

Съвпадение номер 2

Преди две години ГАРБ разработи нова система за измерване на радио и прес-аудиторията, базирана на национално представителна извадка за населението на възраст между 15 и 54 години. А в обявлението на БНТ се посочва изрично, че медията желае да й се доставят системни изследвания на аудиторията на радио станции и пресата на база на постоянна панелна извадка точно за тази възрастова група 15-54 години. Това трудно би могло да е просто съвпадение. Единственият критерий, по който ще бъдат отсети кандидатите, пък е най-ниска цена.

Търгът за доставчик на рейтинг-данни за БНТ е ключов за медийния сектор. БНТ е един от големите клиенти на пазара (поръчката е на стойност 180 000 лева без ДДС), а заради факта, че оперира с бюджетни средства, телевизията е длъжна да избере кой да мери рейтингите й чрез отворен конкурс.

Изпратихме до националната телевизия въпроси, за да попитаме защо са й необходими данни за аудиторията на радиото и пресата и не ограничават ли тези условия конкуренцията в конкурса, но все още нямаме отговор. По принцип при така зададени дискриминационни условия поръчката може лесно да се оспори пред Комисията за защита на конкуренцията (КЗК).