OffNews.bg

Международно проучване: Трудни години за онлайн медиите в България, но има и успешни примери

Независимите онлайн медии в България са в криза през последните няколко години на фона на пандемията от Covid-19 и на т.нар. закон "Пеевски" от 2018 г., който изисква медиите да се регистрират в Министерството на културата и да декларират информация за източниците си на финансиране.

Това се посочва в частта за България в доклада на "Оазис" - изследователски проект за устойчивостта, иновациите и въздействието на независимите онлайн медии в над 40 държави в Европа.

Най-малко два сайта - "Бележник" (Добрич) и "Габрово Daily", фалираха и поради това спряха дейността си, въпреки че бяха сред най-популярните регионални медии в България. Ръководителите на по-големите онлайн медии съобщават, че намаляват приходите им от реклама. Медии като Fakti, Actualno и OFFNews са реални примери за финансов успех - след пет до десет години усилена работа те са увеличили броя на служителите в редакциите си, броя на уебсайтовете в медийните си групи и приходите от реклама. Сайтът "Булевард България" е финансово успешен само след две години дейност. Читателската аудитория, приходите от реклама и общите финансови приходи на тези медии в повечето случаи се увеличават, пише в проучването.

Отбелязва се, че "намаляването на рейтинга на големите телевизионни канали в България даде шанс на независимите медийни организации, техните подкастове и каналите им в YouTube".

През последните две години протестите в Беларус, Русия и Казахстан, както и хибридната война на Русия в Украйна, доведоха и до нова тенденция - българските медии започнаха да създават канали в Telegram. Освен това няколко доставчици на телекомуникационни услуги включиха украински телевизионни канали в пакетите си. Пандемията от Covid-19 и войната на Русия в Украйна доведоха и до това, че медиите в България започнаха да създават рубрики за проверка на фактите, пише в доклада на "Оазис".