OffNews.bg

''Медии не бива да подлагат хора на ''линч'' в социалните мрежи'': BIRD срещу Telus

Асоциацията на европейските журналисти-България (АЕЖ) излезе с рядко срещана позиция срещу медия и призова за сваляне на публикации, които подлагат хора "на линч" в социалните мрежи.

Повод за позицията е казусът "BIRD срещу Telus", провокиран от начина на модериране на коментари в социалната мрежа Facebook. BIRD е сайт за независима журналистика, списван от създателите на "Биволъ". Telus International e аутсорсинг компания с представителство и у нас. Като външен изпълнител тя отговаря за модерацията на Facebook, но няма потвърждение, че става въпрос за съдържанието на български*.

Преди дни страницата на BIRD публикува списък от лични фейсбук профили на служители на Telus в България, реагирайки на начина, по който социалната мрежа подбира кои публикация за войната да блокира и кои не. Според BIRD социалната медия блокира общественици и журналисти, които пишат срещу режима на Путин, а в същото време отказва да блокира т.нар. кремълски опорки.

В коментар към поста със снимките BIRD призовава служителите да се откажат от работата си, да станат "информатори", в противен случай ще бъдат подложени на публичен линч. 

"Вече разполагаме с координатите на десетки служители и сме пред моралната дилема да ги публикуваме, за да се окъпят в народната любов (...) И това е само началото, дечица от Телус. Помислете добре. Заплатката или репутацията? Единственият ви шанс за снизхождение е да станете информатори. Някои вече постъпиха разумно", написаха във фейсбук страницата си журналистите от BIRD, прилагайки списък от профили с имена и лични снимки.

Последва реакция на Telus, която - без да коментира работата си с Facebook, осъди остро нападките срещу свои служители:

Категорично се противопоставяме на съдържащите се внушения и неверни твърдения, подтикващи към насилие и саморазправа с наши служители, несъвместими с принципите на демократичното общество и обективна журналистика.

Здравето, безопасността и благополучието на служителите ни винаги е било и продължава да бъде основен приоритет за компанията. Изразяваме безрезервната си подкрепа към всеки един от тях и ще подсигурим всички ресурси за запазване на тяхното физическо и ментално здраве.

Oт съобщението става ясно, че компанията планира да съди сайта за тези публикации. 

Днес АЕЖ също се обяви против действията на BIRD и призова медията да премахне постовете за служителите на Telus в социалните мрежи. 

Публикацията представлява форма на онлайн тормоз, който създава опасност и за физическата сигурност на потърпевшите. Неведнъж сме били свидетели как хора, подлагани на подобен публичен линч в социалните мрежи, след това са били атакувани и физически от радикализирани лица или групи. Често журналисти са обект на такива атаки и затова сме още по-изненадани, че медия си служи с този метод.

Необяснимото в този случай е, че чрез тези публикации са атакувани хора на напълно произволен принцип. Единственото общо между тях е, че са българи и че са посочили в профилите си като настояща или дори бивша месторабота една компания, коментира АЕЖ.

Според АЕЖ постовете на BIRD съдържат и потенциални заплаха към служителите на компанията.

В същото време АЕЖ подчертава, че определено има какво да се желае по отношение на модерацията на социалната мрежа Фейсбук. "Тя, за съжаление, не успява да се справи с разпространението на дезинформация и езика на омразата. Особено когато става дума за малки езици като българския. Европейският съюз полага усилия, за да подтикне платформите да се заемат с тези проблеми сериозно и АЕЖ приветства стъпките в тази посока", пише организацията. Това, обаче, не оправдава подхода на BIRD, се посочва по-надолу:

Онлайн тормоз срещу служители на компании, които извършват услуги за Фейсбук, обаче няма да помогне за решаването на тези въпроси. Напротив – той би принудил платформите вместо да станат по-прозрачни, още по-внимателно да крият информацията за това по какъв начин се регулира съдържанието в тях. Те ще правят това от съображения за сигурността на служителите си и на служителите на техни подизпълнители. Освен това не бива да се забравя, че алгоритмите играят все по-голяма роля в модерирането на съдържанието и голяма част от тези процеси се извършват от софтуер, а не от хора. Често свалянето на съдържание по погрешка е резултат от масирано докладване от страна на организирани групи, т.нар. тролове, и от решение, взето от изкуствен интелект. Всичко това не прави тези инциденти по-малко значими, но показва, че обвиняването на произволни служители е крайно необосновано.

Към часа на публикуването на този текст постовете на BIRD все още са публични.

*Тази информация обявява ръководителят на отдел "Обществени политики" за Централна и Източна Европа в Meta (компанията собственик на Facebook) Якоб Туровски в интервю за в. "Капитал" от септември т.г. Той не конкретизира дали служителите в България модерират съдържание на български, нито посочва кой точно отговаря за българското съдържание.