Какво би могло да се случи след забраната на Tik Tok в САЩ?

Еля Изетова 16 януари 2025 в 13:35 3739 3
Tik Tok

Снимка БГНЕС

Tik Tok

TikTok планира да прекрати работата на приложението си в САЩ тази неделя, 19 януари, когато ще влезе в сила федералната забрана. В момента приложението, което е с китайска собственост, се използва от около 170 милиона американци. Ефектът от забраната може да промени начина, по който американците създават, консумират и споделят цифрово съдържание през следващите години.

Защо се стигна до забрана?

Спорът около TikTok се основава на въпроси, свързани с поверителността на данните и алгоритмичното препоръчване на съдържание. Подобно на други големи социални мрежи, TikTok разчита на потребителски данни за захранване на своята система за препоръчване на съдържание, а степента и естеството на практиките за събиране на данни се превърнаха във фокусна точка в дебата за нейното бъдеще на американския пазар.

Друго притеснение е, че Китай може да използва препоръките за съдържание на TikTok, за да подхранва дезинформация - опасения, които ескалираха в Съединените щати след началото на войната между Израел и Хамас и по време на президентските избори. Критиците твърдят, че TikTok е подхранил разпространението на антисемитизма.

TikTok отдавна отрича подобни обвинения и се опитва да се дистанцира от ByteDance, която се смята за един от най-високо оценените стартъпи в света.

Могат ли американците да продължат да използват TikTok след забраната?

Най-вероятният начин, по който САЩ ще забранят TikTok, е да наредят на магазините за приложения, като например Google Play Store и App Store на Apple, да го направят недостъпен за изтегляне в този регион.

Американските законодатели са отправили предупреждение на технологичните фирми да имат готовност да премахнат приложението от своите магазини, ако забраната влезе в сила. Нарушилите тази забрана, могат да бъдат глобени с до 5000 щатски долара на потребител.

На практика това би означавало, че хората вече няма да могат да използват законно средство за достъп до TikTok, а тези, които са си го изтеглили, все още ще го имат на телефоните си и то няма автоматично да изчезне. Но тъй като приложението вече няма да е публично достъпно, новите актуализации няма да могат да се доставят на потребителите в САЩ. Очаква се с течение на времето приложението да стане нестабилно и потенциално опасно за използване, тъй като става несъвместимо с по-новите версии на мобилните операционни системи.

Разбира се, има начини да се заобиколи подобна забрана. В TikTok вече има много видеоклипове, в които потребителите се информират как да използват VPN (виртуална частна мрежа) - начин да изглеждате така, сякаш се намирате в друг регион.

Регионът на магазините за приложения също може да бъде променен на повечето устройства, така че теоретично всеки може да получи достъп до приложения от други държави - въпреки че това може да доведе до други проблеми като нарушаване на споразуменията за условията на ползване на услугата.

Възможно е също така да се инсталират приложения, изтеглени от интернет, чрез модифициране на устройството, което може да наруши закона за авторското право,  и е свързано със собствени рискове. Правителството обаче е предвидило и това, така че предлага да се забрани на „интернет хостинг услугите“ да предоставят на хората достъп до приложението.

Ще може ли Тръмп да се намеси?

Тръмп, който подкрепи забраната на TikTok в първия си мандат, наскоро заяви, че иска да запази приложението.

Новоизбраният президент е категоричен, че не иска законът да влезе в сила. Той поиска от Върховния съд да отложи прилагането му, докато той намери „политическо решение“. Но ако съдиите го подкрепят, Тръмп няма правомощия да отмени закона, който ще влезе в сила в деня преди той да се върне на поста си.

За да се отмени законът, е необходим акт на Конгреса. Някои експерти предполагат, че Тръмп може да поиска от новия си главен прокурор да се въздържи от прилагането му. Но това би поставило технологични компании като Apple и Google в сложна ситуация. Технологичните гиганти ще трябва да се доверят на потенциално непостоянните обещания на администрацията на Тръмп за неприлагане на закона и да се подготвят, че това може да се промени при друг президент.

TikTok отказва да коментира възможностите Тръмп или Байдън да предприемат действия за спасяване на приложението.

Възможно ли е все пак да се появи нов купувач?

Досега ByteDance (компанията майка на Тик Ток) твърдо заявяваше, че не обсъжда продажбата на актива си в САЩ. Но всичко това може да се промени след прилагането на забраната. 

Потенциалните купувачи продължават да се редят. Съществуват твърдения, че Илон Мъск е готов да закупи приложението, въпреки че  TikTok определи това като „чиста измислица“. Бившият министър на финансите на Тръмп Стивън Мнучин и бизнесменът милиардер Франк Маккорт са сред тези, които по-рано са изразили интерес към закупуването ѝ.

На опашката се редят и потенциални ютубъри. Един от най-известните и богати ютубъри в света MrBeast тази седмица заяви в социалните мрежи своя интерес да спаси приложението. Той твърди, че вече е в играта за сделка, след като милиардери са се свързали също с него по този въпрос. Въпреки че може да изглежда като шега, той има значителен финансов стимул да се опита да спаси приложението - MrBeast има повече от 100 млн. последователи в TikTok.

Какви са другите алтернативи след забраната на TikTok?

Instagram Reels на Meta навлиза в този момент със значителни структурни предимства. С над 3 милиарда потребители в семейството си от приложения, установената екосистема на Meta предлага несравним обхват. И все пак мащабът сам по себе си не е сигурно дали ще гарантира успех. Истинското изпитание ще се състои в това дали Instagram може да развие своята механика на ангажираност, за да улови пристрастяващото качество, което превърна TikTok в културен феномен.

YouTube Shorts на Google подхожда към предизвикателството от различен ъгъл. Макар Meta да предоставя огромен мащаб, дълбокият опит на YouTube в оптимизирането на видеоклипове и монетизирането на създателите може да се окаже също толкова ценен. Установените взаимоотношения с музикалните лейбъли и стабилната инфраструктура за модериране на съдържанието също го позиционират добре за предстоящите технически предизвикателства. Платформата обаче трябва да докаже, че може да превърне тези предимства в бърза ангажираност, която определи успеха на TikTok.

Сред другите претенденти са Snapchat, който поддържа силно присъствие с 800 млн. активни потребители месечно. Въпреки че е възможно да се появят по-нови платформи, които да запълнят празнотата след TikTok, възпроизвеждането на сложния алгоритъм за препоръки на TikTok и оживената общност от създатели ще представлява значително предизвикателство за всяка платформа.

Последвайте канала на OFFNews в Tik Tok.

Виж още за:

    Еля Изетова

    Еля Изетова е завършила журналистика в Софийски университет "Св. Климент Охридски". Стажувала е в БНТ и Bulgaria on air. Интересите ѝ са насочени към световната политика.

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    За писането на коментар е необходима регистрация.
    Моля, регистрирайте се от TУК!
    Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

    3060

    3

    helper68

    19.01 2025 в 15:32

    Какво би могло да се случи след забраната на Tik Tok в САЩ? - Ами 170 мил. по малко промити мозъци.

    1520

    2

    nms

    16.01 2025 в 15:49

    Като не е тикток ще е друга социална глупост. Духа е пуснат от бутилката и няма изгледи някога да се върни, освен с тотална цензура и забрана.
    Но тук положенията са две, забрана или забрана и продажба. Забрана е кофти за държави имащи се за нещо като демокрация, но забрана и принуда за продажба е още по грозно и брутално.

    18112

    1

    Bad Horse

    16.01 2025 в 14:31

    Тинейджърите ще продължат да го ползват, през VPN ако трябва. Тръмп ще отмени забраната или ще а ползва за натиск над собствениците да го продадат. До края на годината ще е собственост на американска корпорация.
     
    X

    Големият протест срещу бюджета 01.12.2025