Чешка медия: Милиардерът Петр Келнер плащал за китайска пропаганда
Пиар агенция, наета от компания на най-богатия чех и купувач на bTV Петр Келнер, е плащала за информационна кампания, която да убеди обществеността за предимствата на комунистически Китай. Това пише чешкото електронно издание Aktuálně.cz, като се позовава на документи, с които разполага.
Според публикацията компанията на Келнер Home Credit е наела пиар агенция, която да създаде мрежа от експерти, журналисти и политици за кампанията. Някои от тях вероятно не са били наясно в какво участват.
Home Credit е международна небанкова финансова институция, в която Келнер притежава 91,12%. Компанията е наела C&B Reputation Management, за да подобри имиджа на китайския комунистически режим в Чехия.
И докато чешкото контраразузнаване приема разширяването на китайското влияние в страната като една от големите заплахи за сигурността, Home Credit е платила на агенцията 2000 работни часа, за да работи с медии и журналисти, които подкрепят режима в Китай. В същото време са атакувани други, които го критикуват, пише изданието. Според Aktuálně.cz това се потвърждава от документи, чиято достоверност медията е потвърдила.
В резултат на тази кампания тайно е създадена мрежа, координирана от пиар агенцията. В нея участват политици, икономисти и независими експерти по темата Китай. Някои от тях може да сне са осъзнавали ролята си в плана на Home Credit, уточняват авторите на разследването.
Добрите отношения с Китай са от ключово значение за бизнеса на Петр Келнер. През 2014 г. компанията му Home Credit - с помощта на високопоставени политици, придоби държавен лиценз за предоставяне на небанкови кредити на китайския пазар. До момента фирмата е отпуснала под формата на кредити около 300 милиарда чешки крони (грубо 23 милиарда лева) на китайски граждани, допълва чешката медия. Бизнесът на компанията е изцяло зависим от благоразположението на режима.
Информацията за кампанията идва след новината, че PPF Group на Келнер е купила няколко телевизии, между които чешката TV Nova - най-гледаната телевизия в страната. На няколко пъти бе коментирано, че намеренията на новия собственик не са да влияе на медийното отразяване на Китай.
"Твърденията, че покупката на CME (Central European Media Enterprises - част от която е и bTV Media group - б.р.) цели да повлияе на политиката са некоректни", отговориха от компанията веднага след обявяването на новината за сделката.
От април до август 2019 г. пиар агенцията е осчетоводила общо 2000 работни часа по кампанията.
"Категорично отричаме твърдението, че Home Credit стои зад създаването на "тайни мрежи" за повлияване на общественото мнение", се казва в позиция на компанията, изпратена до Aktuálně.cz. Разследването на новинарския сайт бе цитирано от водещи чешки медии, вкл. от националната информационна агенция и обществената радио iRozhlas.
Подробният списък на предоставените услуги, който на десетки страници описва свършената от агенцията работа, е подписан от директора и миноритарен собственик Томаш Сазима, който е правил кампании и на LEV21, политическата партия на бившия чешки премиер и бивш председател на социалдемократическата партия Иржи Парубек и за Чехословашката социалдемократическа партия. Мажоритарен собственик е Томаш Джирса, бивш бизнес партньор на сегашния говорител на PPF Радим Охват и директор на компанията зад новинарския сайт Info.cz, новинарски сайт. Джирса подава оставка малко след публикуване на разследването, посочва изданието.
Текущите събития е Китай са често критикувани от чешки проект с името "Синопсис". В него влизат експерти от факултета по изкуствата на Карловския университет, обяснява статията. "Синопсис" разглежда и дейността на PPF в Китай и не е харесван от компанията.
Миналата седмица вестник Deník N писа, че PPF упражнява натиск над Карловския университет да се дистанцира от проекта "Синопсис". Факултетът по изкуствата обаче твърдо застана зад своите експерти китаисти.